The Hunting Party (2007)

Regie: Richard Shepard | 96 minuten | drama, thriller, komedie, avontuur | Acteurs: Richard Gere, Terrence Howard, James Brolin, Jesse Eisenberg, Lejla Hadzimuratovic, Gordana Vukres, Sanela Seferagic, Damir Sanban, Aleksandra Grdic, Scott Anderson, Harald Doornbos, Philippe Deprez, Erich Rathfelder, Zan Marolt, Ljubomir Kerekes

‘The Hunting Party’ is gebaseerd op het verhaal dat Scott Anderson in oktober 2000 schreef voor Esquire Magazine na zijn terugkomst uit Bosnië. ‘What I Did On My Summer Vacation’ is de titel van het relaas van vijf journalisten, die vijf jaar na het eind van de oorlog terugkeren naar Sarajevo en besluiten om na een avondje herinneringen ophalen de oorlogsmisdadiger Radovan Karadicz op te sporen en te vangen. Met de hulp van een overgelopen Serviër, die geloofde dat zij een speciale eenheid van de CIA zijn, gaan zij op pad totdat de echte CIA ingrijpt.

Met de mededeling “Only the most ridiculous parts of this story are true” begint de film. Het eerste deel heeft veel weg van een zwarte komedie, met absurde situaties in het oorlogsgebied en karikaturale personages, waarbij je je gaat afvragen of het allemaal echt gebeurd is. De aandacht is gewekt. Zowel de Hollywood-cast als de locale acteurs acteren bijna over de top, maar het past wel goed in het plaatje van de zwarte komedie.

Echter gedurende het verloop van de film verandert de komedie meer in een drama. Zodra de aan lager wal geraakte journalist Simon Hunt (Richard Gere) de ware reden vertelt aan zijn voormalige cameraman Duck (Terrence Howard) om achter de oorlogsmisdadiger Boghanovic (Ljubomir Kerekes) aan te gaan, is de film een drama in wording. Geen humoristisch kritisch verhaal, maar een sterk geromantiseerd staaltje Hollywood-film maken.

Wanneer regisseur Richard Shepard doorkrijgt dat het verhaal dreigt te ontsporen, probeert hij nog met een handjevol scènes de humor van het eerste gedeelte terug te brengen. Het kwaad is dan echter al geschied. Hij heeft genoeg verwarring gezaaid bij de kijker, die zich afvraagt wat nu de moraal van het verhaal is. In eerste instantie is er een kritische blik gericht op de VN, de Europese Unie en alle andere organisaties die achter oorlogsmisdadigers aangaan. Maar dat wordt in het tweede gedeelte overboord gegooid om te laat in de aftiteling weer terug te keren.

Het door Scott Anderson geschreven verhaal heeft veel potentie, maar was klaarblijkelijk te hoog gegrepen voor Richard Shepard om het te vertalen in een goed script. De film laat nu het midden tussen een politieke film en een standaard Hollywoodproduktie met als gevolg dat hij op beide vlakken een onvoldoende scoort.

Lodi Meijer

Bioscooprelease: 3 april 2008