The Light Thief-Svet-Ake (2010)

Regie: Aktan Arym Kubat | 80 minuten | drama | Acteurs: Aktan Arym Kubat, Taalaikan Abazova, Askat Sulaimanov, Asan Amanov, Stanbek Toichubaev

In het Kirgizië van 2005 – ten tijde van de Tulpenrevolutie, waardoor er een einde aan het presidentschap van Askar Akayev kwam, speelt het ontroerende en licht-komische ‘The Light Thief’ zich af. We volgen de aimabele Svet-Ake (vertaald als Mr. Light, zoals hij liefkozend door zijn dorpsgenoten genoemd wordt) in het kleine, winderige dorpje in een vallei. Svet-Ake is gelukkig getrouwd en heeft vier dochters. Naast het zich bekommeren om de stroomvoorziening van iedereen in het dorp, houdt hij zich met allerlei andere zaken bezig, om het de bewoners van zijn dorp zo gemakkelijk mogelijk te maken. Dat hij onderwijl zijn eigen leven in de waag stelt, komt niet bij hem op. Zo is hij niet te beroerd om een jongen te redden die in de hoogste boom was geklommen om te kunnen zien wat er achter de bergen ligt, iets wat Svet-Ake vroeger zelf ook heeft gedaan. En wanneer een oude man de electriciteitsrekening niet kan betalen, zorgt Svet-Ake ervoor dat er gewoon gratis electriciteit uit de stroomdraden komt en de meter teruggedraaid wordt.

Wanneer de hebberige politicus Bezkat (Asat Sulaimanov) ten tonele verschijnt, vindt er een kentering plaats in het leven van de dorpsbewoners, en dus ook in dat van Svet-Ake. Bezkat wil de grond van het plaatsje Kok-Moinok aan de Chinezen verkopen. Hij weet zichzelf in een machtspositie te manoeuvreren door zijn familielid Mansur (tevens een van Svet-Akes beste vrienden) aan te stellen als burgemeester. Ook probeert hij Svet-Ake voor zijn karretje te spannen, wat in eerste instantie lijkt te lukken. De behulpzame hoofdpersoon ziet wel heil in Bezkats toekomstvisie, maar uiteindelijk blijkt hij niet op te kunnen tegen de verwoestende kracht van de vooruitgang.

Regisseur Aktan Arym Kubat, wiens eerste speelfilm ‘Beshkempir’  en diens opvolger ‘De aap’ (‘Maimil’) ook een terechte bioscooprelease verdienden in Nederland, speelt zelf de rol van de onbevangen held van het verhaal. Dat doet hij perfect. Met zijn open en lieve blik verovert hij onmiddellijk het hart van de kijker. Het samenspel met de actrice die zijn vrouw speelt (Taalaikan Abazova) is ontroerend. De scène waarin zij hem wast terwijl hij in een teil zit, is erg vertederend. En zo zijn er meer van die aandoenlijke momenten.

‘The Light Thief’ is om nóg een reden een aanrader: subtiel wordt het leven in een plattelandsgemeente in het voor ons Westerlingen vrijwel onbekende Kirgizië geschetst. Dat varieert van fascinerende beelden van een lokale sportwedstrijd, waarbij ruiters en een geit betrokken zijn, tot het opbouwen van een yurt en van het eenvoudige spel waar kinderen zich mee bezighouden tot een begrafenis.

Aktan Arym Kubat snijdt voorzichtig thema’s aan als politieke en economische onvrede en corruptie, maar veel meer dan een aanklacht is ‘The Light Thief’ een verhaal over een intens goede man, die naast letterlijk ook figuurlijk licht brengt in het leven van zijn naasten. Warm aanbevolen!

Bioscooprelease: 8 september 2011
DVD-release: 20 februari 2012