The Pink Panther (2006)

Regie: Shawn Levy | 95 minuten | komedie, avontuur, misdaad | Acteurs: Steve Martin, Kevin Kline, Beyoncé Knowles, Jean Reno, Emily Mortimer, Henry Czerny, William Abadie, Scott Adkins, Dexter Bell, Kristin Chenoweth, Monty C. Floyd, Chad Gabriel, Mareva Galanter, Philip Goodwin, Chelah Horsdal, Thomas Ho, Janet Huege, Trent Kendall, Arnaud Klein, Paul Korda, Boris McGiver, Eric Moreau, Aaron Pearl, Alexandrs Petukhovs, Marc Raco, Roger Rees, Stephen Rowe, Daniel Sauli, Mary Eli Schwartz, Radu Spinghel, Jason Statham, Nick Toren, Kevin Watson, Kyle Willshire, Jacqueline Lovell, Samuel Reich, Kenny Shapiro, Colleen Sturtevant

‘The Pink Panther’ is een combinatie van een remake en een hommage. Elementen uit eerdere Pink Panther-films worden gebruikt in een nieuw verhaal. In de jaren zestig en zeventig had regisseur Blake Edwards samen met Peter Sellers een groot succes met films omtrent een klungelige en onhandige inspecteur, Clouseau genaamd. Deze inspecteur wist op zijn eigen unieke manier iedere zaak op te lossen.

Bij deze film heeft regisseur Shawn Levy de touwtjes in handen. De samenwerking met Steve Martin bij de film ‘Cheaper by the Dozen’, is blijkbaar goed bevallen want ook nu speelt Steve Martin de hoofdrol. Nadat Martin had toegezegd voor de rol van Clouseau, heeft hij samen met scenarioschrijver Len Blum een nieuw verhaal geschreven omtrent de Franse inspecteur en de befaamde paarse diamant, the Pink Panther.

Het resultaat is een flinterdun verhaal geworden waarin Steve Martin voldoende de gelegenheid krijgt om zich uit te leven. Vanaf de eerste tot de laatste scène zien we hem stuntelen en gekke bewegingen maken en belandt hij in de meest idiote situaties.

Naast Steve Martin speelt ook Kevin Kline een rol. Hij speelt hoofdinspecteur Dreyfuss, de man die behoorlijk te lijden heeft onder de onhandige Clouseau. Vanaf zijn eerste ontmoeting met Clouseau tot de laatste scène heeft hij het nodige te verduren. Jason Statham heeft een korte rol als de Franse coach Gluaton die in het begin van de film vermoord wordt. De paarse diamant die hij bij zich heeft is na zijn dood weg. Beyoncé Knowles speelt zangeres Xian, de vriendin van de overleden Football-coach. De side-kick van Steve Martin wordt gespeeld door de Franse acteur Jean Reno. Hij is de juiste persoon voor Ponton. Reno brengt wat rust in de film naast de zo drukke Steve Martin als inspecteur Clouseau.

Het belangrijkste aan de film is natuurlijk de humor. De eerdere ‘Pink Panther’ films zijn klassiekers op dat gebied. Peter Sellers heeft met zijn acteerprestaties dé inspecteur Clouseau gecreëerd. Aan Steve Martin dus de moeilijke taak om dit niveau minstens te evenaren, iets wat hem helaas niet lukt.

‘The Pink Panther’ een film geworden met veel, heel veel slap stick humor. De ene na de andere grap wordt op je afgevuurd. Waren de grappen in eerdere ‘Pink Panther’-films van een hoog subtiel niveau, nu zijn de grappen flauw of plat. De hoeveelheid aan grappen zorgt ervoor dat er tenminste een aantal nog slagen. Voor diegene die meer zoekt in een komedie dan alleen flauwe slapstick humor kan‘The Pink Panther’ beter overslaan.

Marvin Heineman

Bioscooprelease: 2 maart 2006