The Silent Child (2017)

Recensie The Silent Child CinemagazineRegie: Chris Overton | 20 minuten | korte film, drama | Acteurs: Rachel Shenton, Maisie Sly, Rachel Fielding, Philip York, Anna Barry, Sam Rees, Annie Cusselle, Marilyn Willrich

De korte film ‘The Silent Child’ opent met een schitterend dromerig beeld, gefilmd vanuit vogelperspectief, van een jonge vrouw in een rood jasje fietsend door een mistig ruraal, herfstlandschap. Samen met de atmosferische muziek krijgt deze scène iets mysterieus, melancholisch en ook iets onheilspellends. De vrouw, Joanne, is onderweg naar een typisch upper-class gezin om daar het jongste lid van de familie, Libby, een doof meisje van zes jaar, te begeleiden met haar stap naar de basisschool.

Joanne merkt dat de overige leden van het gezin moeite noch tijd hebben om zich in te leven in de belevingswereld van Libby. Het begrip over Libby’s handicap varieert van ontkenning dat Libby enige extra hulp nodig heeft tot een onderschatting van haar intellectuele capaciteiten. Joanne merkt dat Libby erg gebaat is bij het leren van gebarentaal, en het lukt haar wat de anderen niet lukt: doordringen tot Libby en haar begrijpen. Libby is een pienter meisje met dezelfde verstandelijke mogelijkheden als elk ander kind, alleen om die goed te ontwikkelen moet zij wel naar een voor haar geschikte school, waar zij kan communiceren met gebarentaal. Helaas denkt haar moeder hier anders over.

’The Silent Child’ vraagt aandacht voor het lot van een meerderheid van dove kinderen die naar een gewone school gaan zonder speciale begeleiding, bijvoorbeeld in de vorm van een onderwijzer die gebarentaal kent. Het gevolg is dat veel van deze kinderen een achterstand oplopen en onderpresteren, waarmee het stigma dat dove mensen minder snugger zijn, lijkt te worden bevestigd.

‘The Silent Child’ weet deze boodschap krachtig en emotioneel over te brengen. Je zou daarop kunnen aanmerken dat de film daarin iets doorschiet: in het beeld, de muzikale omlijsting en in de conversaties, lijkt de regisseur te hinten op een groter en complexer verhaal. Het einde komt dan wat abrupt, is daarom niet minder indringend, maar de informatieve slottekst is een wat ruwe uitsmijter.

Alberto Ciaccio

Vanaf 21 februari t/m 12 maart 2018 is in 23 bioscoopzalen door heel Nederland een exclusief programma van ‘Oscar Nominated Short Films’ in de categorieën ‘Animatie’ en ‘Live-Action’ te zien, uitgebracht door ShortsTV.