The Snow Queen (2005)

Regie: Julian Gibbs | 60 minuten | familie | Acteurs: Pax Baldwin, Juliet Stevenson, Patrick Stewart, Kenneth Welsh, Sydney White

Deze korte film, een bewerking van het sprookje van Hans Christian Andersen uit 1845, wordt gepresenteerd als een nieuwe klassieker die voortaan elk jaar rond de kerstdagen op tv zal worden uitgezonden. Een dergelijke uitspraak schept hoge verwachtingen, en het is de vraag of de film bij een ieder aan die verwachtingen kan voldoen.

Het tempo van ‘The Snow Queen’ ligt erg hoog. Maar wat wil je, als je een vertelling van oorspronkelijk zeven uitgebreide ‘scènes’ in zestig minuten propt. Je moet ook vooral niet rekenen op een gelikte Walt-Disneyfilm.

Wat als eerste opvalt, is dat er is gekozen voor een combinatie van ‘echte beelden’ met computeranimaties. Buiten de acteurs zelf zijn slechts weinig zaken echt. De rest is volledig aangevuld met computeranimaties die eerder schilderachtig dan realistisch aandoen. Verder wordt in de film spaarzaam gebruik gemaakt van kleuren. Er is een duidelijk contrast tussen de warme kleuren die horen bij de lente en de huiselijke sfeer bij Gerda en haar moeder enerzijds en de kille tinten die horen bij de winterlandschappen die het meisje moet trotseren op haar tocht om Kay terug te vinden. Nog iets dat opvalt aan het beeld is dat het aandoet als een film uit een ouderwetse projector, waarbij soms beelden wegvallen, zodat het soms schokkerig aandoet. Het versterkt het idee dat deze verfilming van het sprookje uit een andere tijd is. Van toen alles nog mooi en romantisch was.

Het acteerwerk is op het theatrale af. Dat is niet zo vreemd want er wordt weinig gebruik gemaakt van dialoog. Daarom compenseren de acteurs het gebrek aan mogelijkheden om zich verbaal te uiten door groter te acteren. Een en ander wordt uitgebreid muzikaal begeleid. De componist Paul K. Joyce schreef de filmmuziek, die wordt uitgevoerd door het Royal Philharmonic Orchestra.

Alle goede ingrediënten (mooi verhaal, doordachte filmtechnieken, et cetera) ten spijt lijkt ‘The Snow Queen’ niet de impact te hebben die de makers ervan verwachten. Hoe doordacht de vormgeving ook is, het lijdt meer van het verhaal af, dan dat het een aanvulling is. Jammer…

Redactie Cinemagazine