The Treatment (2006)

Regie: Oren Rudavsky | 86 minuten | drama, komedie, romantiek | Acteurs: Chris Eigeman, Famke Janssen, Ian Holm, Stephanie March, Peter Vack, Griffin Newman, Josh Barclay Caras, Matt Stadelmann, Lindsay Johnson, Roger Rees, Stepen Lang, Thomas Bubka, Maddie Corman, Stephen Lee Anderson, Tyrone Mitchell Henderson, Elizabeth Hubbard, Ellen Maguire, Peter Hermann, Paul Sparks, Angela Bullock, Marceline Hugot, Harris Yulin, Iraida Polanco, Blair Brown, Paula Mandel, Dennis Pressey, Anthony Trombetta

Tussen miljoenenverslindende blockbusters door, houdt Famke Janssen er wel van om even wat gas terug te nemen en in een simpel aards filmpje mee te spelen. Na al het X-Men geweld koos de actrice voor een ingetogen rol in de indie-film ‘The Treatment’. En wat blijkt? Famke komt veel beter tot haar recht in bescheiden relatie-drama’s.

In ‘The Treatment’ draait het om Jake Singer, een jonge docent met een behoorlijk overhoop liggend privéleven. Zijn ex-vriendin is verloofd en Jake kan zich daar niet overheen zetten. Tussen hem en zijn en vader botert het ook niet zo en de dood van Jake’s moeder heeft hij ook nog niet verwerkt. Op aanraden van zijn ex, besluit Singer maar naar een psychiater te gaan. De zielenknijper is er echter een van de oude stempel en in no time wordt onze anti-held in de verknipte wereld van Freud getrokken. Net als het niet slechter kan gaan, loopt Jake de mooie weduwe Allegra (Janssen) tegen het lijf. Langzaamaan ontstaat er een relatie, maar al dat onverwerkte leed dan? Als je zin hebt in een kleinschalig verhaal over gewone mensen met herkenbare problemen, dan is ‘The Treatment’ een interessante keuze. Dit indie-filmpje wordt gedragen door sterk acteerwerk, een paar leuke grappen en een realistische kijk op de strubbelingen die bij het leven horen. Echt geluk en hapklare oplossingen worden niet aangedragen om problemen op te lossen. De hoofdpersonen slepen zich door het leven heen met alle pieken en dalen van dien.

Ian Holm is de showsteler. Als een ietwat rare psych zet hij een wereldvreemde man neer die de hersenspinsels van Freud (en alle bijbehorende seksuele dubbelzinnigheden) er met een mokerhamer inslaat. Eigeman is de spil van het verhaal en hij zet de met zichzelf overhoop liggende Singer op een inleefbare manier neer. De bagage die hij meesleept wordt noch te licht noch te zwaar aangezet, zodat ‘The Treatment’ nooit een zwaar depri-drama wordt, maar ook nooit in een platte komedie verzandt. Janssen is charmant en zet een goede rol neer als weduwe met een turbulent verleden.

Sterk acteerwerk, een luchtige ondertoon en serieuze issues: fans van de betere cinema moeten ‘The Treatment’ een kans geven. Als de iets serieuzere variant van ‘Dummy’ (ook al zo’n sterke indie-flick) is Oren Rudavsky’s film een mooie ode aan zelfredzaamheid en de liefde geworden. Leuk en lief dus.