Tooth Fairy 2 (2012)

Regie: Alex Zamm | 90 minuten | komedie, familie | Acteurs: Larry the Cable Guy, Erin Beute, David Mackey, Brady Reiter, Lucius Baston, Noah Kronenberger, Jacob Bertrand, Ellie Brannan, Ashton Brown, Sheryl Carbonell, John Connon, Mary Rachel Dudley, Omar Elkalyoubie, Reilly Gentges, Holland Hayes, Doreen Heard, Da’Zhaun Hicks, Gabriel Suttle

Op papier lijkt ‘Tooth Fairy 2’ een verloren zaak: een sequel op een film die al niet heel positief ontvangen was. Tel daarbij op dat hoofdrolspeler uit het eerste deel, Dwayne Johnson, toch altijd goed voor wat tevreden gezichten, zijn tandenfeekostuum niet weer aan wilde trekken en dat de twijfelachtige keuze viel op Larry The Cable Guy, voornamelijk bekend als Mater (Takel) in de originele versie van Pixarhits ‘Cars’ en ‘Cars 2’. Afgezien van zijn geslaagde bijdrage aan deze animatiefilms, is het acteertalent van de typische redneck niet echt om over naar huis te schrijven.

Het begin van ‘Tooth Fairy 2’ doet dan ook het ergste vermoeden. Het verhaal wijkt nauwelijks af van het eerste deel, waardoor de kijker die het eerste deel gezien heeft, denkt een kopie te krijgen van het avontuur waarin The Rock zich plotseling geconfronteerd werd met een make-over in een ballerina-achtig feeënpakje. Maar waar Dwayne Johnsons personage Derek Thompson een groot deel van de film een onuitstaanbare, over het paard getilde egoïst was, weet Larry The Cable Guy van zijn Larry Guthrie al snel een aimabele lomperik te maken: hij is bot en ietwat kortzichtig, maar heeft zijn hart op de juiste plaats. En dat scheelt al de helft.

De plot van ‘Tooth Fairy 2’ is verder niet vernieuwend of echt boeiend, maar dankzij enkele leuke gebeurtenissen weet de film wel de aandacht van de kijker vast te houden. Hoewel de ‘boete’ die Larry krijgt wanneer hij zijn opdracht om 20 tanden in twee weken tijd niet echt belangrijk genoeg lijkt om enige spanning te veroorzaken (als hij niet slaagt, neemt zijn ‘maatschappelijk werkster’ zijn beste herinnering weg), lukt het de makers wel de kijker mee te laten leven. Dat komt natuurlijk omdat je al lang door hebt hoe de vork in de steel zit: Larry’s liefje Brooke past totaal niet bij de voor burgemeester in de running zijnde Beauregard Billings. Een groot deel van de film doet Larry dan ook zijn uiterste best opnieuw in de gunst te komen van zijn ex, voor wie hij nog steeds warme gevoelens koestert. Dat niet elke poging goed uitpakt (zijn gestuntel op de kinderopvang bijvoorbeeld) en dat zijn nieuwe tweede baan als tandenfee ook vaak roet in het eten gooit, is in ieder geval niet te wijten aan gebrek aan goede wil. Er zit nog een mooie bespiegeling in, die te maken heeft met Larry’s beste herinnering. Enkele amusante scènes die te maken hebben met Larry’s bezoekjes aan huizen waar tanden opgehaald moeten worden doen de rest. De film zal geen prijzen winnen, en de in dit genre bijna onoverkomelijke scheetgrap zit er ook in, maar voor een luchtig anderhalf uur vermaak in gezelschap van de doelgroep (kinderen vanaf een jaar of acht, negen), is ‘Tooth Fairy 2’ best te doen.

‘Tooth Fairy 2’ verschijnt woensdag 14 maart 2012 op DVD en is vanaf dinsdag 13 maart 2012 te huur.