What Comes Around-Veiled Truth (2006)

Regie: Monika Mitchell | 90 minuten | drama, thriller | Acteurs: Emmanuelle Vaugier, Bruce Ramsay, George Newbern, Laura Bertram, Nick Mancuso, Jovanna Huguet, Josh Hayden, Chandra Berg, Mark Zeifman, Fulvio Cecere, Vitaly Kravchenko, Leah Graham, Julius Chapple, Teach Grant, Dean Redman, Anna Galvin, Helenna Santos

Televisiefilms zijn werkjes die niet in de bioscoop vertoond worden, en vaak heeft dat een reden. De kwaliteit van deze films laat vaak te wensen over, de verhalen zijn afgezaagd en de acteerprestaties komen vaak niet boven de middelmaat uit. De vergelijking met B-films is vaak niet ver te zoeken. Soms zijn er echter uitzonderingen die de regel bevestigen. ‘Duel’ (1971) van Steven Spielberg , ‘The Last Seduction’ (1994) van John Dahl en uit eigen land ‘Familie’ (2001) en ‘Cloaca’ (2003) van Willem van de Sande Bakhuyzen zijn televisiefilms met gerespecteerde acteurs in de hoofdrollen, films die alom geprezen worden en vele prijzen in de wacht wisten te slepen. Laat je dus niet bij voorbaat beïnvloeden door het predikaat ’televisiefilm’, want wie weet loop je dan wel een juweeltje mis! Zo sterk als eerder genoemde films is ‘What Comes Around’ (2006) helaas niet, maar dat betekent niet dat deze film niets te bieden heeft.

In ‘What Comes Around’ is de hoofdpersoon Carolyn Logan (Emmanuelle Vaugier), een vrouw van rond de dertig met een op het oog perfect leventje. Ze is getrouwd met de succesvolle politicus Andy (George Newbern), met wie ze twee schatten van kinderen heeft. Ook runt ze een succesvol cateringbedrijf. Maar haar zorgeloze leven wordt van de ene op de andere dag op z’n kop gezet wanneer er een mysterieus pakketje wordt bezorgd. Carolyn blijkt ruim tien jaar geleden een heel ander leven te hebben geleid. Ze was toen een tienerprostituée, die onder haar echte naam Angie werkte voor de keiharde pooier Jake (Bruce Ramsay). Samen met de undercoveragente Kimberly (Laura Bertram) zorgde ze er elf jaar geleden voor dat Jake achter slot en grendel kwam. Maar nu hij vrij is, zint hij op wraak. Hij is vastbesloten om Carolyn en haar gezin – haar man weet overigens helemaal niets van dit dubieuze verleden – kapot te maken.

De naam van regisseur Monika Mitchell zal bij weinig filmliefhebbers een belletje doen rinkelen. Toch heeft deze Canadese filmmaakster al aardig wat (kleine) prijzen in de wacht gesleept. Met name haar korte film ‘Night Deposit’ uit 1999 werd geprezen. In 2004 maakte ze haar eerste en tot nog toe enige speelfilm ‘Break a Leg’, maar dat was geen succes. De laatste jaren heeft zij zich vooral toegespitst op het regisseren van televisieseries. In 2006 maakte ze dit kleine uitstapje naar de televisiefilm. Met een klein budget en vrijwel allemaal onbekende acteurs weet ze een heel aardige thriller te maken van het script van de eveneens weinig bekende Lauren Dale. Natuurlijk, het verhaal van ‘What Comes Around’, dat ook bekend is onder de naam ‘Veiled Truth’, is weinig origineel. We hebben het allemaal al eens vaker – en zeker ook beter – gezien. Maar Mitchell weet de aandacht de volledige anderhalf uur lang vast te houden en dat is knap. Menig film met een groter budget en bekendere acteurs krijgt dat namelijk niet voor elkaar. Tegen het einde toe is er een plotwending die compleet uit de lucht komt vallen en waar je je vraagtekens bij kunt zetten. Maar deze onwaarschijnlijkheid doet weinig afbreuk aan de kracht van de film als geheel.

Het acteerwerk van de overwegend Canadese cast is verrassend sterk. De exotische Emmanuelle Vaugier is wellicht het bekendste gezicht. Zij is vooral bekend dankzij haar bijdragen in horrorfilms als ‘Saw II’ (2003) en ‘The Fear: Ressurection’ (1999). Zelf zegt ze daarover: “I’ve been decapitated, drowned, cut with razor sharp blades, my mother is so proud, this is way better than becoming a doctor!” In de avonturenfilm ‘Secondhand Lions’ uit 2003 kreeg ze de kans zich te profileren als méér dan alleen een scream queen, naast grootheden als Michael Caine en Robert Duvall. In ‘What Comes Around’ is ze geloofwaardig als een vrouw die haar dubieuze verleden achter zich probeert te laten en na de hernieuwde kennismaking met haar voormalige pooier probeert te vechten voor haar gezin. Ook Bruce Ramsay (‘Killing Zoe’, 1994) overtuigt als de glibberige gemenerik die zijn vroegere ‘werkneemster’ zijn vuile zaakjes laat opknappen. De cast bestaat verder onder anderen nog uit karakteracteur Nick Mancuso (‘Under Siege’, 1994) als een Russische maffiabaas die nog een appeltje te schillen heeft met Jake, en Laura Bertram (bekend van de jeugdserie ‘Ready or Not’, 1993-1997) in een kleine maar belangrijke rol als undercoveragente Kimberly.

‘What Comes Around’ blinkt niet uit in originaliteit. Het is het bekende verhaal van een vrouw die haar vervelende verleden achter zich wil laten maar daartoe de kans niet krijgt door haar vroegere pooier. Een verhaal waarvan je bij voorbaat al weet dat het goed zal aflopen, omdat dat meestal zo gaat bij televisiefilms. Desondanks weet ‘What Comes Around’ van de eerste tot de laatste minuut te boeien. En dat is voor een film van dit kaliber een prestatie op zich.