Wildlike (2014)

Regie: Frank Hall Green | 104 minuten | avontuur, drama, thriller | Acteurs: Ella Purnell, Bruce Greenwood, Nolan Gerard Funk, Brian Geraghty, Diane Farr, Joshua Leonard, Ann Dowd, Russell Josh Peterson, Erin Lindsay King, Bradford James Jackson, Skadi, Erick Robertson, Ching Tseng, Pamela R. Klein, Teddy Kyle Smith, Joe Tapangco, Tom Okamoto, Mark Cirnigliaro, Elias Christeas, Frank Palmer

‘Wildlike’ is de tweede speelfilm van de hand van Frank Hall Green, die het werk zowel geschreven, geproduceerd als geregisseerd heeft. Het verhaal volgt de veertienjarige Mackenzie (Ella Purnell), die een jaar na de dood van haar vader door haar rouwende moeder tijdelijk wordt ondergebracht bij haar oom (Brian Geraghty). Maar hij is bepaald geen ouderfiguur, en Mackenzie vlucht weg en probeert haar weg terug te banen naar Seattle. Daarbij stuit ze op wandelaar Rene Bartlett (Bruce Greenwood), die niet zo zit te wachten op het gezelschap van een humeurige tiener bij zijn tocht door de wildernis van Alaska. Het meisje houdt echter vol, en er groeit een bijzondere vriendschap tussen de twee.

Na de snel opeenvolgende gebeurtenissen van de introductie is er gelegenheid voor wat rust en ontwikkeling in de tweede acte van ‘Wildlike’. De ongerepte natuur van Alaska is goed voor prachtige sfeerbeelden, wat het hoge aantal wandelscènes doet verwelkomen. De twee hoofdpersonages zoeken letterlijk ruimte en afzondering op in de natuur, en dialoog is spaarzaam. Het is een groot pluspunt dat Green het duo zoveel tijd gunt, waardoor het verloop in hun relatie natuurlijk kan ontplooien. De casting van Bruce Greenwood was ook een uitstekende keuze; de Amerikaanse acteur weet in een enkele zwijgzame blik een wereld aan emotie vast te leggen. Hierbij blijft de jonge Purnell ondanks haar eerder bewezen talent toch wat achter, omdat ze qua emotioneel bereik net niet ver genoeg komt om volledig te overtuigen. Daarbovenop geeft ze haar personage een aantal maniertjes die zo aangedikt zijn dat het wat gekunsteld wordt. Het is echter prijzenswaardig te noemen dat ze de ambiguïteit van onschuldig kind en doortrapte zwerfjongere weet te combineren, evenals de drempel van meisje naar vrouw waarop Mackenzie wankelt. Over het geheel genomen zetten de twee dan ook een sterke performance neer die de film naar een hoger niveau tilt.

Dat de film 42 prijzen heeft gewonnen is deels te danken aan het feit dat ‘Wildlike’ zo’n beetje elk festival in de Verenigde Staten heeft aangedaan. Het zal echter ook een beloning zijn geweest voor de gevoelsmatige manier waarop het omgaat met akelige materie zoals de dood, rouw, en misbruik. Deze onderwerpen worden niet geschuwd maar ook niet uitgesproken – een wonderlijke combinatie die ervoor zorgt dat de film niet gebukt gaat onder de zware schaduw die zulke traumatische gebeurtenissen kunnen werpen.

‘Wildlike’ bespreekt lastige thema’s zonder in een put van verdriet en drama te vallen. Het belicht zowel de duistere als de mooie kanten van de mens, en het gevaar en tegelijkertijd schoonheid die kunnen schuilen achter nieuwe contacten. Hoewel de speeltijd lang is, voelt de film niet als zodanig en wens je na het einde dat er meer over was om te bekijken.

Maaike Tol

‘Wildlike’ verschijnt dinsdag 24 mei 2016 op DVD.