A Perfect Day (2006)

Regie: Peter Levin | 87 minuten | drama, romantiek | Acteurs: Rob Lowe, Paget Brewster, Frances Conroy, Meggie Geisland, Jude Ciccolella, Christopher Lloyd, Rowena King, Damon Lipari, Candi Brooks, Michael Arata, Tony Bentley, Aimee Bernard, Wayne Ferrara, Andrea Frankle

Rob Lowe. In de jaren tachtig van de vorige eeuw prijkte zijn babyface op veel posters in meisjeskamers. Sinds zijn doorbraak in Francis Ford Coppola’s ‘The Outsiders’ behoorde de acteur tot de Brat Pack en in die tijd hij een van de meest populaire van dit groepje jonge en knappe acteurs. In 1985 ontving hij zijn eerste prijs, een Razzie voor slechtste acteur in ‘St. Elmo’s Fire’. Dit was echter niet de oorzaak van de klad die eind jaren tachtig in zijn carrière kwam, daarvoor zorgde Lowe zelf. In 1988 stak een seksschandaal de kop op, de op dat moment 24-jarige acteur filmde zichzelf in een hotel terwijl hij met twee meisjes seks had, waarvan er een –buiten weten van Lowe om – minderjarig was. Lowe heeft hiervoor een taakstraf opgelegd gekregen. Ook werd er een homevideo op de markt gebracht, waarin het tieneridool te zien was hoe hij samen met een vriend en een model een triootje beleefde. Het leek er op dat Lowe over zijn hoogtepunt heen was, maar na zijn vrijwillige opname in een afkickkliniek en zijn huwelijk met Sheryl Berkoff leek zijn leven in een rustiger vaarwater gekomen te zijn. Dit had ook zijn uitwerking op zijn films. In de jaren negentig en na de eeuwwisseling was de acteur afwisselend te zien in kleinschalige tv-producties en B-films. De prominentere titels op zijn cv uit die tijd zijn de Austin Powers-films en zijn rol in de mateloos populaire serie ‘The West Wing’, waarvoor hij diverse Golden Globe en Emmy-nominaties in ontvangst mocht nemen. In de eveneens voor televisie gemaakte film ‘A Perfect Day’ speelt Rob Lowe weer eens de hoofdrol. Hoewel hij hier niet geholpen wordt door een ijzersterk scenario, weet de acteur er wel het beste van te maken.

Lowe speelt de rol van Robert Harlan, gelukkig getrouwd met Allyson (Paget Brewster). Met tienjarig dochtertje Carson vormen ze een perfect gezinnetje. Op de dag dat Robert promotie verwacht, krijgt hij echter de bons van zijn werkgever. Eenmaal thuis staat de hele familie met ontkurkte champagne op hem te wachten om de promotie te vieren, dus hij heeft niet de moed om te vertellen dat hij ontslagen is. In plaats daarvan zegt hij stoer dat hij ontslag genomen heeft om meer tijd met zijn gezin door te brengen en om eindelijk zijn boek eens af te maken. In deze korte scène worden de familieverhoudingen duidelijk. Roberts broer Stan (Damon Lipari) is succesvol met zijn eigen bedrijf en vader (Jude Ciccolella) heeft geen hoge dunk van Robert. Robert is vastberaden zich te bewijzen als schrijver en gaat keihard aan de slag.

Het spreekt vanzelf dat het boek er komt en dat het een succes wordt. Wat dat betreft volgt het script een reeds vaak betreden pad. Ook de dialogen zijn een mix van tenenkrommende clichés, die de kijker bijna woordelijk kan uitspreken alvorens de acteurs dat gedaan hebben, en onnatuurlijke opmerkingen. Het is jammer dat hier niet meer aandacht aan besteed is, want voor de rest is de film best het kijken waard. De film heeft de prettige eigenschap dat je geen idee hebt hoe het verhaal zal eindigen, het is een dubbeltje op zijn kant en beide aflopen zouden niet misstaan. Jammer alleen dat de oplossing er met de haren bijgesleept lijkt te zijn, een originele maar absoluut niet waterdichte twist, dat wel, maar het alternatief, een meer voorspelbaar eind, was gek genoeg meer op zijn plaats geweest en dat had ook een hoop plotgaten gescheeld.

Toch weet ‘A Perfect Day’ als familiefilm op een bepaalde manier te werken. Het is kersttijd, het kerstthema is op een nette manier verwerkt in de film, het belang van het koesteren van je familie en vrienden wordt benadrukt en het acteerwerk is voldoende. Daarom zou ‘A Perfect Day’ best een groot aantal families kunnen aanspreken. Als je niet te hoge verwachtingen hebt en er niet van uit gaat dat het kijken van de film een nieuwe kersttraditie wordt, heb je in ieder geval al de juiste instelling.