Aanmodderfakker (2014)

Regie: Michiel ten Horn | 97 minuten | komedie | Acteurs: Gijs Naber, Roos Wiltink, Yannick van de Velde, Martijn Hillenius, Anniek Pheifer, Joke Tjalsma, René van Retèl, Markoesa Hamer

Michiel ten Horn verraste in 2013 met zijn goed ontvangen debuut ‘De ontmaagding van Eva van End’. Nog geen jaar later verschijnt zijn tweede film: ‘Aanmodderfakker’. Hoewel de verrassing er nu een beetje uit is, is ‘Aanmodderfakker’ absoluut geen onaardige film.

De film is een klassieke coming of age-komedie, waarin twee uitersten elkaar enkele wijze levenslessen leren. De één, de 32-jarige eeuwige student Thijs (Gijs Naber), is de volwassene die voor altijd jong wil blijven. Samen met een vriend woont hij in een studentenflat, hij drinkt en rookt er lustig op los en zijn vrije tijd verdoet hij met een baantje bij een groot elektronicaconcern. Bij zijn welgestelde ouders komt hij alleen voor geld, alle blauwe enveloppen worden zorgvuldig in een la weggewerkt en een daadwerkelijke toekomst ziet hij niet. De angst voor burgerlijke sleur zorgt er tevens voor dat hij de binnenkant van de collegezaal nooit ziet. Zijn onbekommerde leven staat op een dood spoor, geheel naar zijn eigen wens.

De ander is de vroegwijze en ambitieuze Lisa (Roos Wiltink). Het zestienjarige meisje is de tiener die maar al te graag volwassen wil worden. Ze klust bij als oppas, onder andere bij de zus van Thijs. Daarnaast studeert ze hard voor haar examens. Ze heeft grote plannen voor de toekomst. Een universitaire studie Europees recht in Oxford moet nog maar het begin zijn. Naar volwassenen kijkt ze met een adorerende blik. Op die leeftijd moet je het zeker gemaakt hebben in het leven.

De kloof wordt behendig uitgediept. De speelse en ongedwongen aanpak van Ten Horn bevalt goed. De situaties die ontstaan zijn op een heerlijke manier ongemakkelijk en over the top. Zoals het in een komedie hoort te zijn. Bovendien toont Ten Horn een goed gevoel voor detail. Het gevaar ligt er alleen in om de gebeurtenissen te ver door te drammen. Want inderdaad, Thijs moddert maar een hoop aan. Net wanneer je als toeschouwer denkt dat er weer een stijgende lijn in zijn leven komt, worden de zaken juist weer verergerd en zakt hij dieper weg in het moeras van zijn eigen onkunde. De aanhoudend lankmoedige houding van Thijs kan daardoor wat op de zenuwen gaan werken. De betrokkenheidbalans valt niet altijd goed uit. Bovendien wordt nooit helemaal duidelijk wat Lisa ziet in die bewuste lijdensweg.

Gelukkig leiden de ontwikkelingen niet tot een zoetsappig einde, al gooit een zelfbewust cliché bijna roet in het eten. De ontknoping past bij het karakter van de personages en de situatie waarin ze zich bevinden. Zonder te verklappen hoe de vork precies in de steel zit, is het slot precies daarom bevredigend. Het één en ander bevestigt het talent en de eigenzinnigheid van de filmmaker.  Perfect is ‘Aanmodderfakker’ desondanks niet, maar regisseur Ten Horn is nog volop in ontwikkeling. Die komt er nog wel.

Wouter Los

Bioscooprelease: 6 november 2014
DVD-release: 5 maart 2015