Arthur 3: De strijd tussen de twee werelden – Arthur et la guerre des deux mondes (2010)

Regie: Luc Besson | 101 minuten | animatie, avontuur, familie | Acteurs: Freddie Highmore, Mia Farrow, Robert Stanton, Penny Balfour, Mike Powers, Ron Crawford, Cooper Daniels, Antony Hickling, Richard Davis, Raphaël Bascoul-Gauthier

Luc Besson mag gerust een eigenzinnig filmmaker genoemd worden. Hij moet niets hebben van de quasi-intellectuele aanpak van andere Franse regisseurs, maar streeft juist naar de ideale mix van de Amerikaanse en de Europese film. Na zijn naam te hebben gevestigd met het misdaaddrama ‘Léon’ (1994) en de science-fictionfilm ‘The Fifth Element’ (1997), besloot hij het in 2006 over een andere boeg te gooien. Hij lanceerde ‘Arthur en de Minimoys’, een bewerking van het door hemzelf en Céline Garcia geschreven fantasievolle kinderboek uit 2002, over een jongetje dat in de achtertuin van zijn opa een elfachtig minivolkje ontdekt en door een wonderlijke telescoop in het miniwereldje terechtkomt. Een film waarin real action en animatie elkaar afwisselen. Vooral de mooie 3D-animaties konden publiek en pers bekoren. Een tweede film, ‘Arthur 2: De wraak van Malthazard’, volgde in 2009. Hierin wordt Arthur gevraagd de Minimoys te helpen om de kwaadaardige Malthazard uit te schakelen. Die film eindigt abrupt, op het moment dat Malthazard de telescoop gebruikt om tot imposante hoogten te groeien. Hij wil de wereld naar zijn hand zetten; niet alleen de wereld van de Minimoys, maar ook de mensenwereld. Hier haakt ‘Arthur 3: De strijd tussen twee werelden’ (2010) in, als direct vervolg op het tweede deel.

Arthur (met in de Nederlandse versie de stem van Boyan van der Heyden), prinses Selenia (Kim-Lian van der Meij) en prins Betameche (Philip ten Bosch) ontdekken dat Malthazard (Hugo Metsers Jr.), inmiddels een enorme reus, naar de mensenwereld is gegaan om daar huis te houden. Het drietal moet hem zien te stoppen en de dappere Arthur besluit weer zijn normale formaat aan te nemen omdat hij in de mensenwereld meer kan uithalen tegen Malthazard. Ondertussen duikt ook Malthazards klungelige zoon Darkos op, die roet in het eten dreigt te gooien voor onze drie helden. Voorkennis is eigenlijk noodzakelijk voor iedereen die ‘Arthur 3′ gaat kijken. Je krijgt wel een resumé wat er in de voorgaande delen gebeurde, maar dit gaat in zo’n sneltreinvaart dat het haast niet te volgen is. Gelukkig is het verhaaltje niet te ingewikkeld, inhaken in het derde deel is dan ook geen onmogelijke opgave, maar wie alle drie de delen gezien heeft haalt er allicht meer uit.

Het verhaal van ‘Arthur 3’ heeft niet veel om het lijf: het is allemaal vrij voorspelbaar maar dat mag eigenlijk best voor deze doelgroep. Feit is echter dat de film het niet moet hebben van het verhalende aspect en het best tot zijn recht komt in de animaties en de actiescènes. Goed, het is niet het niveau Pixar dat we hier voorgeschoteld krijgen, maar de 3D-animaties zien er prima uit en – belangrijker nog – zijn origineel. Het contrast met de real action-beelden is hier en daar erg groot. Zeker wat de karikaturale ouders van Arthur betreft. Gelukkig trakteert Luc Besson ons ook op prima actiescènes, zoals het slotakkoord waarin de grote confrontatie tussen de twee werelden uit de titel aardig uitgespeeld wordt. De Nederlandse stemmencast voldoet goed (al hadden we de Amerikaanse versie – met de stemmen van onder anderen Lou Reed en Iggy Pop – ook wel leuk gevonden). Na drie films lijkt het verhaal rond de jongen Arthur (als mens overigens geportretteerd door de talentvolle jonge Britse acteur Freddie Highmore) rond. De rek is er inmiddels ook wel een beetje uit, dus het is niet te verwachten dat Besson met een vierde film op de proppen zal komen. Hoewel ‘Arthur 3’ niet zo effectief is als het eerste deel, en zeker zo zijn zwaktes heeft, is de film onderhoudend genoeg om de jeugdige doelgroep ruim anderhalf uur aan het beeldscherm gekluisterd te houden. Een topper is dit zeker niet, maar als tussendoortje volstaat het prima.

Bioscooprelease: 27 januari 2011