Beck: Pensionat Pärlan (1998)

Regie: Kjell Sundvall | 90 minuten | misdaad | Acteurs: Peter Haber, Mikael Persbrandt, Stina Rautelin, Per Morberg, Ingvar Hirdwall, Rebecka Hemse, Fredrik Ultvedt, Michael Nyqvist, Anna Ulrika Ericsson, Peter Hüttner, Bo Höglund, Jan von Melen, Lennart Hjulström, Lasse Lindroth, Dana Marouf, Yasmine Tutal, Raymond Nederström, Anna Godenius, Lucian Muscurel, Kasim Jabrar, Sven-Åke Wahlström, Kemal Görgü, Boy Wiberg, Inga Ålenius, Ole Forsberg, Memeth Tutal, Tomas Laustiola, Gustaf Bartfay, Kjell Lennartsson, Nils Moritz, Peter Panov, Vadim Markim    

Beck en zijn speurneuzen krijgen in dit vijfde deel te maken met een erg gevaarlijke bende die een hoogst ongewoon goedje het land in smokkelt. De gangsters gebruiken hulpeloze politieke vluchtelingen om het explosief cesium 133 voorbij de douane te krijgen en zo een lucratieve handel op te zetten. Het politieteam komt zo opnieuw in het vaarwater van Gavling, de ongrijpbare en uiterst koele onderwereldkoning die ook al verantwoordelijk was voor de dood van Becks zoon.

Een zichtbaar nerveuze man wordt opgepikt door een taxi bij een ferryterminal. Hij praat geen Zweeds of Engels en heeft in zijn hand alleen een briefje waarop zijn bestemming staat. Wanneer de taxichauffeur bruusk moet remmen ontploft de auto opeens. Tussen de resten wordt het Russisch paspoort van de mysterieuze man gevonden.

Gunvald Larsson heeft ondertussen andere dingen aan zijn hoofd. Hij rijdt een klein meisje aan dat helaas overlijdt. De anders zo zelfzekere Larsson verandert in een emotioneel wrak. Bovendien krijgt hij enkele agenten van interne zaken op zijn dak die hem beschuldigen van roekeloos rijden en doodslag. Een schorsing en eventuele gevangenisstraf hangen hem boven het hoofd. Terwijl Gunvald krampachtig de identiteit van het meisje probeert te achterhalen onderzoekt Beck de explosie en probeert hij zijn collega te beschermen wat hem opnieuw in conflict brengt met chef Wersén.

Het schrijversechtpaar Sjöwall en Wahlöo zou goedkeurend knikken bij het zien van ‘Pensionat Pärlan’. Deze detectiveaflevering bevat namelijk de maatschappijkritische insteek die zo kenmerkend was voor de twee schrijvers en die hen onderscheidde van soortgelijke maar meer klassieke misdaadauteurs. De problematiek van illegalen die tot alles bereid zijn om in Zweden te mogen resideren maar eigenlijk gewoon in al hun naïviteit gebruikt worden door gewetenloze schurken om grof geld te verdienen zorgt voor enkele schrijnende en stuitende momenten. De lichtzinnige manier waarop er met mensenlevens wordt omgesprongen veroorzaakt een constant onbehaaglijk gevoel. De makers zijn er dan ook in geslaagd om hun boodschap onverbloemd over te brengen. Maar de absolute crack in deze aflevering is toch wel Mikael Persbrandt die de neerwaartse spiraal van zijn personage Larsson op verscheurende wijze uitbeeldt. Diens zelfvertrouwen krijgt namelijk een flinke knauw en dat zijn we niet gewend van deze normaal buitengewoon astrante flik.

‘Pensionat Pärlan’ is scherp en meeslepend.

Jochem Geelen