Black Coal – Bai ri yan huo (2014)

Regie: Yi’nan Diao | 106 minuten | misdaad, drama, thriller | Acteurs: Fan Liao, Lun Mei Gwei, Ailei Yu, Jingchun Wang, Xuebing Wang

De aan lager wal geraakte ex-rechercheur Zhang Zili, die nu tussen de drinksessies door werkt als beveiliger in een fabriek, wordt teruggezogen in een zaak die hij jaren eerder opgelost dacht te hebben wanneer een afgehakte hand opduikt tussen de kolen op de lopende band van een steenkoolfabriek. Volgend op deze lugubere vondst duiken in nog meer fabrieken in de regio lichaamsdelen op. Het bloederige hakwerk lijkt de arbeid te zijn van een seriemoordenaar die werkzaam is in het transportwezen. Ondertussen wordt ook duidelijk dat de weduwe van het slachtoffer van jaren geleden een intieme bekende is van de nieuwe doden. De sleutel zou wel eens kunnen liggen in de duistere geheimen die deze stille en geheimzinnige femme fatale met zich meedraagt.

De Chinese misdaadthriller ‘Black Coal’ (‘Bai ri yan huo’) werd door het gros van het recensentengilde zeer lovend ontvangen en ontving op de Duitse Berlinale zelfs bekroningen voor de beste film en acteur. Als moderne film noir die doorspekt is met het nodige sociaalrealisme, moet de prent het vooral hebben van de sfeer. De benauwende en besneeuwde steegjes, van felle neonlichten voorziene gebouwen, grauwe, in communistische bouwstijl opgetrokken appartementen en sfeerloze fabriekshallen tonen een zielloze, liefdeloze en ijzingwekkende kant van China die perfect aansluit bij de duistere en sombere thematiek van ‘Black Coal’.

De film reserveert veel tijd voor karakterontwikkeling, een keuze die ervoor zorgt dat het tempo van de film vrij traag is. Toch is dat door het goede acteerwerk en de even fraaie als beklemmende sfeerbeelden zelden een probleem. Vooral Lun Mei Gwei maakt indruk als de mysterieuze en gekwelde femme fatale (een typisch en onmisbaar ingrediënt van het subgenre film noir) Wu Zhizhen. Sowieso kiest regisseur Yinan Diao voor minder kant-en-klare karaktertekeningen en laat hij ons vaak in het ongewisse over de drijfveren van zijn personages, een stijlkeuze die uitstekend uitpakt. Minpuntje is dat het zich langzaam ontrafelende mysterie in ‘Black Coal’ door de tijdssprongen soms een beetje rommelig wordt en eindigt zonder echte climax.

Ondanks enkele minpuntjes is ‘Black Coal’ een duistere, soms ongrijpbare en vakkundig gefabriceerde misdaadthriller die zich afspeelt in een smoezelig deel van de Volksrepubliek China. De film toont een zielloze wereld die illustratief is voor de lelijke en vaak brutale schaduwzijde van de in rap tempo geïndustrialiseerde miljardennatie.

Frank Heinen

Bioscooprelease: 8 januari 2015