Broeders (2011)

Regie: Adil El Arbi, Bilall Fallah | 20 minuten | korte film, drama | Acteurs: Werner De Smedt, Moraad El Kasmi, Manou Kersting, Nabil Mallat, Elisabeth Puglia

Goed en kwaad, lief en stout, wie komt in de hemel? De Vlaamse kortfilm ‘Broeders’ gaat over twee Arabische broers, waarvan één probeert de hele buurt op het rechte pad te houden, en de ander de hele buurt drugs probeert te verkopen. De ene verlegen en heimelijk verliefd, de ander een player met aan elke vinger een meisje. ‘Broeders’ is een parabel, een korte vertelling met een godsdienstig motief. In dit geval is het een islamitisch motief, maar het had net zo goed Bijbels kunnen zijn wat betreft de gedachtegang: je moet goed zijn in je hart en in je daden.

Een plotwending maakt het nog wel eventjes spannend, maar is niet helemaal logisch of overtuigend. De drugsbaronnen zijn wandelende clichés, maar de broers zelf worden goed uitgediept. ‘Broeders’ opent bijzonder vrolijk, met grappige montages van de vele meisjes in de auto van de ‘slechte’ broer. De beelden zijn kleurrijk en in de schimmige onderwereld zijn de beelden ook daadwerkelijk een beetje vaag – wat erg mooi werkt. Maar waar het begin zo rustig en vrolijk is, blijft tegen het eind alleen het rustige over en wordt’ Broeders’ lichtelijk saai. Het slot geeft wel stof tot nadenken met een bijzonder moreel dilemma. Het is op z’n minst een memorabele parabel, waar deze filmstudenten al een tweetal awards voor in de wacht hebben gesleept (Filmfestival Gent en Leuven).

Mirte Brethouwer