Cold Mountain (2003)

Regie: Anthony Minghella | 155 minuten | drama, oorlog, romantiek, avontuur | Acteurs: Nicole Kidman, Jude Law, Renée Zellweger, Brendan Gleeson, Philip Seymour Hoffman, Eileen Atkins, Natalie Portman, Giovanni Ribisi, Donald Sutherland, Cillian Murphy, Charlie Hunnam, Ray Winstone, Melora Walters, Ben Allison, Ethan Suplee, Jena Malone

De auteur Charles Frazier groeide op met vele verhalen over zijn over-overgrootvader W.P. Inman, een soldaat die deserteerde uit het leger door te ontsnappen uit het veldhospitaal in Virginia en 300 mijl lopend heeft afgelegd om naar huis terug te keren. Frazier besloot een boek te schrijven over deze familiegeschiedenis dat de naam ‘Cold Mountain’ kreeg en in 1997 werd uitgegeven. Frazier won hiermee de National Book Award voor fictie en het boek werd een bestseller. Tegenwoordig dient het boek als lesmateriaal in scholen en universiteiten, omdat het een nauwbeschreven beeld geeft van de Amerikaanse burgeroorlog.

De film ‘Cold Mountain’ is gebaseerd op het gelijknamige boek en valt op doordat het verhaal zo anders is dan de verhalen die we kennen over de burgeroorlog. Heldhaftige legeraanvoerders of glansrijke overwinningen op de tegenpartij spelen hier geen rol. Het zijn juist de ‘gewone’ Amerikaanse burgers en de erbarmelijke omstandigheden waarin zij zich hebben bevonden die hier vertoond worden. ‘Cold Mountain’ is hierdoor te beschrijven als een prachtige, waarheidsgetrouwe film met zowel gruwelijke (maar prachtig gefilmde) strijdgevechten als mooie overviews van een Amerikaans landschap zoals dat er moeten hebben uitgezien in de negentiende eeuw.

Voor ‘Cold Mountain’ is de crew naar de Karpaten van Roemenië vertrokken, waar volgens regisseur Minghella het landschap vele vergelijkingen vertoont met een ‘untouched’, negentiende eeuws North Carolina. Dit heeft dan ook mooie plaatjes opgeleverd die, gecombineerd met de prachtige muziek van Gabriel Yared, zeer de moeite waard zijn om op het grote scherm te bewonderen.

Al met al mag gezegd worden dat ‘Cold Mountain’ een aanrader is om in de bioscoopzaal te zien in plaats van te huren als dvd of video. Het is een meeslepend verhaal met spanning, romantiek, avontuur en gelukkig een aantal momenten van humor waar voornamelijk Renee Zellweger verantwoordelijk voor is. Daarnaast is de keuze voor de cast uitstekend; Renee Zellweger (in een totaal andere, maar geweldige rol) heeft een Acadamy Award-nominatie gekregen voor beste vrouwelijke bijrol. Tip voor de dames: aangeraden wordt een zakdoek mee te nemen, want het is niet altijd even gemakkelijk om de tranen te onderdrukken.

Josine van Gils

Bioscooprelease: 19 februari 2004