Contraband (2012)

Regie: Baltasar Kormákur | 109 minuten | thriller, misdaad | Acteurs: Mark Wahlberg, Kate Beckinsale, Ben Foster, Giovanni Ribisi, J.K. Simmons, Lukas Haas, Diego Luna, Caleb Landry Jones, William Lucking, Jaqueline Fleming, Robert Wahlberg, Monica Acosta, Michael Beasley, Deneen Tyler

In 2008 verscheen de IJslandse thriller ‘Reykjavík-Rotterdam’. Hierin probeert een aantal smokkelaars alcohol van Rotterdam naar Reykjavík te smokkelen. De hoofdrol in deze film wordt gespeeld door Baltasar Kormákur. Diezelfde Baltasar Kormákur is nu verantwoordelijk is voor de regie van de thriller ‘Contraband’, een remake van ‘Reykjavík-Rotterdam’.

In het geval van ‘Contraband’ verplaatsen we ons voor het verhaal naar de steden New Orleans en Panama. Chris Farraday (Mark Wahlberg) was vroeger een van de beste smokkelaars die er bestond. Echter, nu hij inmiddels gelukkig getrouwd is en twee kinderen heeft, liggen zijn smokkeljaren achter hem. Hij heeft voor een burgerlijk leven gekozen. Wanneer zijn zwager, de jeugdige Andy (Caleb Landry Jones), in de problemen komt met de onderwereld, nadat hij een drugssmokkel verpest heeft, schiet Chris hem te hulp. Hij besluit om nog eenmaal met de vrachtboot en zijn oude bemanning richting Panama te gaan om te smokkelen en hiermee het leven van Andy en zijn eigen familie veilig te stellen.

‘Contraband’ wisselt continu tussen de beelden van Panama, waar Chris en zijn crew bezig zijn, en New Orleans, waar zijn vrouw (Kate Beckinsale) met hun kinderen achterblijft. Al snel blijkt dat ook zij hun leven niet zeker zijn. Toch zijn het met name de scènes op het schip en in Panama die de film interessant maken. Als de groep in Panama is aangekomen, gaat uiteraard alles mis wat er maar mis kan gaan. Het geheel ontaardt al snel in een race tegen de klok om de boot terug nog te halen. Dit heeft een aantal leuke actiescènes tot gevolg. Uiteindelijk wordt zelfs de hele Panamese onderwereld erbij betrokken. De actie in New Orleans steekt hierbij toch een beetje schraal af, hier zijn het meer de bekende chantage- en bedreigingstaferelen die je te zien krijgt.

Nu doet ‘Contraband’ sowieso niet al te veel vernieuwends. De hele smokkeloperatie (die overigens nogal rommelig en chaotisch verloopt op sommige momenten) doet een beetje denken aan bijvoorbeeld de ‘Ocean’ films van Steven Soderbergh. En de manier waarop met name de kapitein van het vrachtschip, captain Camp (J.K. Simmons), steeds op een verkeerd spoor wordt gebracht is het betere ‘Jason Bourne’-werk. Niet bijster origineel allemaal, maar het zorgt wel voor de broodnodige humor in het verhaal. Met name de manier waarop captain Camp op het eind in het conflict betrokken raakt is hilarisch. Ook het optreden van Mark Wahlberg als Chris is overtuigend. Chris is duidelijk het kunstje van het smokkelen nog niet verleerd en laat zien dat er met hem niet te spotten valt.

Ondanks dat ‘Contraband’ een remake is, is dit voor degenen die het origineel gezien hebben niet echt storend. Het geheel voelt door de andere setting (in het bijzonder de delen die zich in Panama afspelen) toch nieuw aan. Daarnaast wordt het allemaal wat grootser en spectaculairder in beeld gebracht. ‘Contraband’ duurt wél bijna een half uur langer dan ‘Reykjavík-Rotterdam’, zodat men het verhaal uitgebreider en gedetailleerder kan vertellen. Of dit laatste een verstandige keuze is geweest valt te betwijfelen. De film doet er op het eind wel erg lang over om alle losse eindjes aan elkaar te breien, voor zover dit nog mogelijk is door de chaotische smokkeloperatie. Als eenmaal al het stof is opgewaaid, is de conclusie dat ‘Contraband’ ondanks enkele gebreken een vermakelijke actiethriller is. Niets meer, niets minder.

Martijn Scheepers

Bioscooprelease: 8 maart 2012
DVD- en blu-ray-release: 11 juli 2012