Daddy Day Care (2003)

Regie: Steve Carr | 92 minuten | komedie | Acteurs: Eddie Murphy, Jeff Garlin, Steve Zahn, Regina King, Susan Martino, Michelle Krusiec, Leila Arcieri, Parker McKenna Posey, Sloane Momsen, Makenzie Vega

Krijsende kinderen, onvolwassen mannen en poepluiers: hèt recept voor een komedie. Althans dat dacht Steve Carr toen hij ‘Daddy Day Care’ inblikte. Gevallen ster Eddie Murphy speelt de hoofdrol in dit kindvriendelijke familiefilmje. Leuk of kinderachtig?

Murphy speelt Charlie, een ontslagen werknemer. Samen met zijn oud collega Phil (Garlin) besluit hij om een kinderdagverblijf op te zetten. De mannen zijn echter nogal onhandig met koters. Kunnen ze het volhouden om een volledige kleuterklas onder hun hoede te nemen? Makkelijk zijn de kids nu niet bepaald te noemen, zo loopt er een jochie rond in een superheldenpakje, praat een mannetje enkel in ‘Klingon’ taal en dan is er ook nog een hoogbegaafd meisje.

Je snapt dat ‘Daddy Day Care’ het niet moet hebben van intellectuele grappen en spitsvondige woordgrappen. Scheten, betweterige mensjes en boeren, dat is de humor waarmee je het zal moeten doen. Het grote probleem van de film is dat je de grappen al van mijlenver ziet aankomen. Het is allemaal zo voorspelbaar. Tel daarbij op dat deze Disneyfilm je ook nog trakteert op een modervette familiemoraal en je snapt wel dat deze film niet voor iedereen is. Kun je niet tegen sentimentaliteit en klefheid, dan kun je ‘Daddy Day Care’ maar beter skippen.

Hoewel de film nergens echt grappig wil worden, is het best een genietbare productie. De kindacteurtjes zijn schattig, er zit vaart in de film en de rocksoundtrack is ook vrij aardig. Om het mannelijke publiek bij de les te houden paraderen er mooie dames als Leila Arcieri en Lacey Chabert rond. Geen straf om naar te kijken uiteraard, maar veel voegen de actrices niet toe. Niet dat de andere acteurs zo geweldig zijn trouwens. Alleen Steve Zahn is leuk in zijn rol van verlegen Star Trek-fan die goed met kinderen kan opschieten. Zahn is aandoenlijk en trekt de film naar zich toe. Jammer genoeg is hij amper in beeld.

Murphy en Huston spelen op de automatische piloot en ook Garlin is erg zwak. ‘Daddy Day Care’ is een ongeïnspireerde formulefilm geworden, zoals er al dertien in een dozijn zitten. Het voordeel dat Carr’s productie op de concurrentie heeft is dat bekende koppen als Murphy en Huston in de cast zitten. Het uitgekauwde script en de halfbakken grappen voorkomen dat deze breinloze komedie je lang bij zal blijven.

Waardering: 1.5

Bioscooprelease: 31 juli 2003