Delicatessen (1991)

Regie: Jean-Pierre Jeunet, Marc Caro | 99 minuten | drama, komedie, romantiek, avontuur, fantasie | Acteurs: Marie-Laure Dougnac, Dominique Pinon, Jean-Claude Dreyfus, Tick Holgado, Anne-Marie Pisani, Pascal Benezech, Karin Viard, Boban Janevski, Mikael Todde, Edith Ker, Rufus, Jacques Mathou

Met ‘Le fabuleux destin d’Amélie Poulain’, kortweg ‘Amélie’, bracht regisseur Jeunet de Franse film op de Europese kaart en de Europese film op de wereldkaart. Dit kwam echter niet geheel uit de lucht vallen, de knappe visuele vondsten en originele thema’s waren al te zien in ‘Alien: Resurrection’ (het enige Hollywood-uitstapje tot nu toe), ‘La cité des enfants perdus’ (‘City of the Lost Children) en hun filmdoorbraak: ‘Delicatessen’.

De originaliteit van de film begint al met de aankleding van het menu op de dvd. In twee kamers van een appartement zijn verschillende onderdelen aan te klikken. De kalender aan de muur verwijst door naar verschillende scènes, de krant op tafel bevat de geluidsinstellingen en achter de schilderijen aan de muur zitten interessante ‘making of-jes’.

Als de openingstitels vervolgens over je scherm rollen, zie je hoe deze knappe visuele vondsten worden doorgetrokken in de film. De cameraman wordt vermeld op een camera, de componist staat gedrukt op een oude grammofoonplaat, etc. De liefde voor de film spat ervan af en dan hebben we nog geen minuut film gezien!

Uit de samenvatting van het verhaal blijkt al dat we het hier niet over een alledaagse film hebben. Kannibalisme, clowns en mensen in het riool: allemaal elementen die bijdragen aan een werkelijk uniek stukje wereld binnen de cinematografie. Dit is nog eens fantasie! Behalve het verhaal zijn ook de verschillende karakters uniek. De slager heeft een steekje los, zijn dochter die zonder bril indruk probeert te maken op de clown en zich ontpopt van nerd tot heldin. En de clown die blijft hangen in het verlies van zijn circuspartner (de aap mr. Livingstone) en de rioolbewoners die alles doen om aan maïs te komen.

De regisseur heeft een perfect oog voor details. Zo zul je je constant verbazen over de verschillende vondsten waarmee hij op de proppen komt. Zo bepaalt een vrijpartij van de slager met een klant (betaling in natura) op een krakend bed het ritme van allerlei activiteiten in het appartementencomplex: band plakken, cello spelen, speelgoed maken, plafond schilderen, trui breien en mat uitkloppen. Een voorbeeld van prachtige montage, een prachtige symfonie van beeld en geluid. Verder zijn er prachtige visuele weggetjes die de regisseur inslaat, zoals het met de camera door verschillende leidingen van de ene in de andere kamer terechtkomen. Ook bewijst Jeunet dat hij zeer muzikaal is: zo zie je de clown tijdens één van zijn klusjes voor de slager het krakende bed onderzoeken. Samen met een vrouw spoort hij al schommelend op de maat van de muziek de piepende veer op. Er ontstaat zo een hoogst origineel stukje dans.

Naast de film is ook de dvd compleet: trailer, teasers, archief, making of, audiocommentaar, alles staat erop.

Wil je weten wat je allemaal met een camera en een stel acteurs kunt doen? Bekijk dan eens deze inspirerende film!

Joep Jong