From Hell (2001)

Regie: Albert Hughes, Allen Hughes | 121 minuten | misdaad, horror, thriller | Acteurs: Johnny Depp, Heather Graham, Ian Holm, Robbie Coltrane, Ian Richardson, Jason Flemyng, Katrin Cartlidge, Terence Harvey, Susan Lynch, Paul Rhys, Lesley Sharp, Estelle Skornik, Nicholas McGaughey, Annabelle Apsion, Joanna Page

De legende van Jack the Ripper is een van de grootste mysteries uit de misdaadgeschiedenis. Sinds zijn beruchte moordpartijen in London’s Whitechapel district in 1888, is er nooit meer een seriemoordenaar geweest die hem wist te evenaren, hoe bloederig hun moorden ook waren. Wat Jack zo speciaal maakt is niet alleen dat hij nooit gepakt werd of dat men vermoedt dat hij gedekt werd door hoge heren of dat hij even plotseling als hij begon ophield met moorden. Nee, al bij al heeft hij ‘maar’ zeven mensen vermoordt. Wat er dan ook voor heeft gezorgd dat hij in de geschiedenisboeken staat is de uiterst gruwelijke manier waarmee hij de dames in kwestie aan hun einde bracht.

Met ‘From Hell’ hebben de broers Albert en Allen Hughes (bekend van ‘Menace II Society’) niet geprobeerd een waarheidsgetrouwe film te maken, maar hebben slechts de mythe rond Jack the Ripper als basis genomen. Om het verhaal verder in te vullen namen ze de gelijknamige roman van Alan Moore en Eddie Campbell ter hand. Zodoende werd ‘From Hell’ een volledig fictieve horrorfilm, waarin een visueel sterk beeld wordt gebracht van London tijdens de negentiende eeuw; compleet met smog, duistere steegjes en natuurlijk opiumhuizen, een plek waar ook inspecteur Fred Abberline (Johnny Depp) iets te veel tijd doorbrengt. Mr Abberline, de rebel without a cause avant la lettre, kan het opvallend goed met de straathoertjes vinden en hij wordt dan ook eerder in vertrouwen genomen dan de andere agenten wanneer het moorden begint.

Het grote probleem van deze film, en van wel meer films waarin de aandacht voornamelijk uitgaat naar het creëren van een bepaalde sfeer, is dat de film zowel een hart als een ziel mist. Het draait uitsluitend om de verhaallijn en de visuele hoogstandjes. Met de personages meeleven is er nauwelijks bij. Het verhaal en de visualisatie maken echter een dusdanig indruk, dat je hoe dan ook twee uur lang geboeid blijft en onder de indruk bent van wat je krijgt voorgeschoteld. Een genot om naar te kijken. Alle lof voor cinematograaf Peter Demming en componist Trevor Jones voor dit sublieme staaltje synergie.

De film is een intense, macabere ervaring. Het acteerwerk, met name van Depp, Ian Holm en Robbie Coltrane (Hagrid uit de Harry Potter-reeks), overtuigt gedurende de hele film. Zelfs Heather Graham, die normaal gesproken niet verder komt dan fletse, tweedimensionale niemendalletjes, doet haar best. De plot is niet bepaald hoogstaand, maar het mysterie wordt op effectieve wijze ontrafeld en zeker niet voorspelbaar, ook al neigt de film sterk naar een traditionele ‘whodunnit’. Groot minpunt aan de film is het feit dat je als kijker de gebeurtenissen van een afstandje volgt. Zelfs met de ‘good guys’ kun je op die manier nooit een band opbouwen. Wanneer de broertjes Hughes iets meer hart en ziel in de film hadden gestopt had het ongetwijfeld een nog grotere impact gehad.

De klamme en grauwe toon van ‘From Hell’ neemt je als kijker mee tot in de wereld van een psychopaat. Niet één van de meest aantrekkelijke redenen voor een avondje relaxed film kijken. Zorg er dus maar voor dat je over een sterke maag beschikt.

Bioscooprelease: 7 maart 2002