Het geheim (2010)

Regie: Joram Lürsen | 93 minuten | familie | Acteurs: Thor Braun, Theo Maassen, Chantal Janzen, Daan Schuurmans, Fred Goessens, Java Siegertsz, Caroline de Bruijn

De achtjarige Ben Stikker bezoekt met zijn familie een spectaculaire goochelshow van Hans Smid. Het meest onder de indruk is hij van de verdwijntruc en hij heeft er alles voor over om achter dat geheim te komen. Hij weet het zeker: hij wil ook goochelaar worden. Bens onhandige, lieve vader Koos ziet wel wat in het ambitieuze plan. Hij regelt goochellessen bij de gepensioneerde illusionist Burlage, die toevallig bij hen in het dorp woont. Aangestoken door het enthousiasme van zijn zoon besluit Koos meteen zelf ook maar lessen te nemen. Nu hij ontslagen is als boswachter kan hij immers wel een carrièreswitch gebruiken. Dat hij alle trucs laat mislukken en nog geen greintje van het talent van Ben heeft, mag de pret (voorlopig) niet drukken.

Ondertussen maakt Ben op school kennis met Sylvie. Zij is nog maar net in het dorp komen wonen, samen met haar moeder en Roemeense au-pair. Haar moeder moet vaak op zakenreis en is nogal streng. Sylvie zit al jarenlang op turnen, is waanzinnig lenig en dus de uitgelezen kandidaat voor de assistente voor de goochelshow Stikker en Zoon. Aanvankelijk treedt het trio op in bibliotheken en buurthuizen, maar wanneer ze een redelijke bekendheid hebben vergaard, lukt het om ook voor een groter publiek shows te geven. Tijdens het eerste grote optreden gaan ze een nieuwe act uitvoeren: de verdwijntruc! Ondanks Bens scepsis is Koos er zeker van dat het hem lukt. Hij heeft samen met Sylvie geoefend en de zelfgemaakte verdwijnkast ziet er overtuigend uit. Het lijkt te slagen, maar dan komt Sylvie niet terug als Koos haar ‘weggetoverd’ heeft. Het leven van Ben en zijn familie verandert in een nachtmerrie. Zodra de moeder van Sylvie ontdekt dat haar dochter zoek is geraakt, wordt het gezin Stikker belaagd door journalisten en uiteraard komt ook de politie er aan te pas.

Wat een fijne familiefilm is ‘Het geheim’ geworden. Het verhaal is meeslepend en ontroerend, maar niet te sentimenteel, er zitten geslaagde grapjes in en het gestuntel van Theo Maassen als klunzige vader met een hart van goud is erg leuk. De jonge debuterende Thor Braun overtuigt zowel als goochelaar als acteur: wat een belofte voor de toekomst! Chantal Janzen zet de verstandig nuchtere moeder/rots in de branding perfect neer. Ook Java Siegertsz speelt de rol van Sylvie heel natuurlijk. En Daan Schuurmans als Hans Smid (met een dikke knipoog naar inspiratiebron Hans Klok, die ook nog even in een cameo verschijnt) is briljant.

Regisseur Joram Lürsen en scenarist Frank Ketelaar werkten al eerder samen, aan bijvoorbeeld ‘In oranje’ en Telefilm ‘Coach’ en het duo blijkt een gouden combinatie. Ze slagen er in een warm en sympathiek verhaal te vertellen dat een breed publiek zal aanspreken. Lürsen lijkt wel magie in zijn vingers te hebben: hij tovert een lach en een traan op het gezicht van het publiek. ‘Het geheim’ is met liefde én vakmanschap gemaakt, zowel voor de camera’s als er achter, en dat betaalt zich uit. Mustsee voor het hele gezin.

Bioscooprelease: 1 december 2010