Kriegerin (2011)

Regie: David Wnendt | 99 minuten | drama | Acteurs: Alina Levshin, Jella Haase, Sayed Ahmad, Gerdy Zint, Lukas Steltner, Uwe Preuss, Winnie Böwe, Rosa Enskat, Haymon Maria Buttinger, Klaus Manchen, Andreas Leupold, Najebullah Ahmadi, Anne Laszus, Elias Raudith, Helmut Rosentreter, Sven Splettstößer

Snoeihard, kwetsbaar, lomp, gevoelig, gewelddadig, beschermend, zorgzaam, onverdraagzaam. Al deze eigenschappen zitten in neonazi Marisa. De begin twintiger trekt met een groep gevaarlijke skinheads op en geniet er van om buitenlanders, Joden en andersdenkenden te vernederen. Op een dag gaat het fout en krijgt ze te maken met een groot schuldcomplex. Uiteindelijk helpt ze haar vijand – de buitenlander – om een beter bestaan op te bouwen. Terwijl Marisa worstelt met haar levensovertuiging, omarmt de onzekere, 15-jarige Svenja het gedachtegoed van de nazi’s. De levens van beide vrouwen veranderen op slag. Dat heeft fatale gevolgen.

‘Kriegerin’ is een harde, nare film die je een kijkje in het leven van het neonazisme gunt. Volgens regisseur David Wnendt is het een troosteloze scene waar buitenbeentjes met een moeilijke jeugd elkaar ontmoeten en proberen om hun minderwaardigheidsgevoel weg te werken door zich verheven te voelen boven andere bevolkingsgroepen. Door hun ‘arische achtergrond’ wanen ze zich superieur boven gekleurde mensen en personen met een andere levensvisie.

Geen nieuw inzicht, want films als ‘American History X’ en ‘Romper Stomper’ schetsten hetzelfde beeld. Wat ‘Kriegerin’ onderscheidt van de rest is dat hier de vrouwelijke kant van het neonazisme wordt geschetst. Andere films zetten vrouwelijke neonazi’s als beeldvulling of meelopers neer, terwijl ‘Kriegerin’ dat juist niet doet. Marisa is een sterke, jonge vrouw die even hard – misschien zelfs harder – is als haar mannelijke collega’s. In een ware tour de force weet Alina Levshin je in de film te trekken. Ze zet Marisa neer als een ontzettend nare vrouw, waar je gaandeweg steeds meer sympathie – nee, begrip – voor gaat opbrengen. Marisa ontdekt veel te laat dat ze verkeerd bezig is en dat ze verkeerde keuzes heeft gemaakt. Dat ligt aan haar opvoeding, maar vooral aan haarzelf. Het acteerwerk is uitmuntend.

Ook Jella Haase blinkt uit als onzeker pubermeisje dat ‘dankzij’ een tirannieke stiefvader ontspoort. Haar keuzes zijn niet goed te praten, maar wel enigszins inleefbaar. De mannen komen minder goed uit de verf en blijken vrijwel allemaal opgefokte types met geen gevoelens en diepgang te zijn. Dat maakt niet zoveel uit, omdat het echt om de vrouwenrollen draait in deze film. De film oogt erg realistisch en de troosteloze sfeer en uitzichtloze situaties waarin de hoofdrolspelers zich bevinden, zorgen voor een neerslachtige film die je niet in de koude kleren gaat zitten.

Het verhaalverloop is niet erg realistisch – een neonazi die ‘ineens’ zijn of haar leven verandert – maar dankzij de intense sfeerzetting en het goede spel van de cast, vergeef je de onlogische plotlijnen. IJzersterke film!

‘Kriegerin’ verschijnt woensdag 14 maart 2012 op DVD en blu-ray en is vanaf dinsdag 21 februari 2012 te huur.