Locke (2013)

Regie: Steven Knight | 85 minuten | drama | Acteurs: Tom Hardy | Stemmencast: Olivia Colman, Ruth Wilson, Andrew Scott, Ben Daniels, Tom Holland, Bill Milner, Danny Webb, Alice Lowe, Silas Carson, Lee Ross, Kirsty Dillon

Anderhalf uur lang kijken naar Tom Hardy tijdens een autoritje van Birmingham naar Londen. Op zichzelf klinkt dit niet als het meest spannende gegeven voor een film, maar dit is ongeveer de strekking van ‘Locke’. Na het aardige ‘Hummingbird’ uit 2013 markeert dit het tweede regie-uitje van Steven Knight. Maar wat hij mist in ervaring als regisseur maakt hij meer dan goed door zijn expertise in scenario schrijven. Voor het geval je je het afvroeg, de andere hoofdrol wordt uitgevoerd door een BMW X5.

Het zorgvuldig uitgestippelde bestaan van bouwmanager Ivan Locke (Tom Hardy) loopt op rolletjes. Zijn liefdevolle familie zit thuis op hem te wachten terwijl hij de grootste klus van zijn carrière afrondt. Op de vooravond hiervan ziet Ivan zich genoodzaakt om een lange autorit richting London af te leggen. Tijdens deze rit wordt het duidelijk dat, in tegenstelling tot het opbouwen ervan, het verpesten van een leven zo is gebeurd.

Meer een hoorspel dan een traditionele film, zo is ‘Locke’ het best te beschrijven. Overigens betekent dit niet dat er niks te beleven valt. Eerdere films waarbij één personage vrijwel de hele tijd in beeld is, zoals ‘Phone Booth’ of ‘Buried’, hadden levensbedreigende situaties om de spanning op te voeren. Niets van dit alles in ‘Locke’, toch houdt een uitstekend scenario je bijna vanaf het begin op het puntje van je stoel. De opeenstapeling van onverwachte ontwikkelingen zorgt ervoor dat je aandacht nooit verslapt. De achtergrond van Knight als scenarist laat zich hier duidelijk gelden.

Een intens meeslepend optreden van Tom Hardy laat zien waarom hij één van de meest gewilde acteurs is in Hollywood. Zijn aangemeten accent werkt hypnotiserend en de overige acteurs in de film, die we alleen kunnen horen, brengen de juiste nuance aan. Zeker als je bedenkt dat deze vanuit een hotelkamer alleen telefonisch contact onderhielden met Hardy. Dat de partnerschap tussen Tom Hardy en Steven Knight is bevallen bewijst zich trouwens in een rol voor Hardy in het door Knight geschreven en geproduceerde serie “Peaky Blinders”.

Dat er maar weinig nodig is, om een geslaagde film af te leveren wordt maar weer eens bewezen door het minimalistische ‘Locke’. De centrale performance van Tom Hardy aan het stuur zal bij de meesten blijven hangen en zorgt zodoende voor een autorit die je niet snel zult vergeten!

Scott van der Winden

Bioscooprelease: 9 oktober 2014
VOD-release: 12 februari 2015