Ne me quitte pas (2013)

Regie: Sabine Lubbe Bakker, Niels van Koevorden | 107 minuten | documentaire | Acteurs: Marcel Meijs en Bob Spaenhoven

De winter breekt aan in zuidelijk België en waarmee vul je je dagen als je vrouw waarmee je drie kinderen hebt je opeens verlaat? Drank, melancholie, haardvuur, zwarte humor en vriendschap houdt Marcel bij elkaar in ‘Ne me quitte pas’. Samen met zijn goede vriend Bob maakt hij een pact: als het echt niet meer gaat, maken ze er samen een einde aan. Onder de favoriete boom van Bob.

De Waalse Marcel is gebroken als zijn vrouw hem na zestien jaar verlaat. Na zijn vruchteloze smeekbede om voor de laatste keer te vrijen pakt ze haar spullen en laat hem in een leeg huis achter. Bob, een Vlaamse op leeftijd zijnde vagebond, die na zijn dood een restje gehaktballen wil eten, hoort zijn verhalen aan en schenkt hem ondertussen nog een borrel in. Eenzaamheid verbroedert en de twee doen alles samen. Van rotte tanden trekken bij de tandarts, het ophangen van een kapotte vliegenstrip tot het bijwonen van de plaatselijke carnaval met de twee kleinste kinderen van de Walloniër. Totdat Marcel zijn drankgebruik niet meer onder controle heeft. Hij checkt in bij een afkickkliniek in de stad. Bob wil niet deelnemen aan de tien-daagse behandeling want als je een liter rum per dag drinkt heb je nog geen verslaving, zo meent hij. Als de zomer zich aandient, is nog maar de vraag of de wilskracht van Marcel hem weerhoudt van een terugval.

Door het af en toe switchen van de Vlaamse naar Franse taal komt de film opeens veel dichterbij voor ons Nederlanders. Marcel Meijs en Bob Spaenhoven verdoezelen niets en laten de camera’s gedurende een jaar met een open vizier draaien. Dat geeft de film een onvervalst “Man Bijt Hond/Joris’ Showroom” gevoel. Eerlijk, aandoenlijk, oprecht en nietsontziend. Zelfs zo eerlijk dat Marcel zijn hand verbrandt aan de vuurkachel terwijl hij straalbezopen tegen de cameralens van Koevorden loopt. Geen wonder dat deze inzending van documentairemakers Sabine Lubbe Bakker (‘Power To The People’) en Niels van Koevorden (‘By Her Side’) zo gewaardeerd wordt op IDFA 2013. Zesluik ‘Ne me quitte pas’ is deels gefinancierd door middel van crowd funding en is tevens genomineerd voor beste lange documentaire en beste Nederlandse documentaire.

Lisette van der Meij

Bioscooprelease: 5 december 2013
DVD-release: 17 december 2014