Noordzee, Texas (2011)

Regie: Bavo Defurne | 96 minuten | drama | Acteurs: Jelle Florizoone, Mathias Vergels, Nina Marie Kortekaas, Eva van der Gucht, Luk Wyns, Thomas Coumans, Katelijne Damen, Ben van den Heuvel, Nathan Naenen, Noor Ben Taouet, Mickey, Patricia Goemaere, Daniel Sikora, Victor Zaidi

Hoewel homoseksualiteit inmiddels in de westerse wereld grotendeels geaccepteerd is, heeft het voor veel mensen nog steeds iets ongemakkelijks. Bavo Defurne, de Vlaamse regisseur die bekend werd door zijn korte films waarin homoseksualiteit een centrale rol speelt, heeft dat aan den lijve ervaren toen hij hoofdrolspelers zocht voor zijn eerste langspeelfilm ‘Noordzee, Texas’ (2011). De casting van de twee jonge homo’s ging namelijk niet zonder slag of stoot: veel ouders stonden het niet toe dat hun kind in de film hartstochtelijk zou kussen met een andere jongen. “Ik mag me natuurlijk niet bemoeien met de relatie tussen ouders en hun kinderen, maar ik vind het wel triest dat jongeren die gepassioneerd zijn, zelfs geen fictief personage mogen vertolken”, aldus de regisseur. In de aftiteling haalt Defurne stevig uit naar al die ouders die hun kind geen auditie lieten doen. ‘Deze film is opgedragen aan alle jongeren die van hun ouders geen kans kregen om te acteren. Het wordt beter’, staat er te lezen. “Met die laatste zin bedoel ik dat iedereen die nu geen kans kreeg, wellicht nog thuis woont en naar zijn ouders moet luisteren. Maar over een jaar of vijf zijn ze meerderjarig en doen ze wat ze willen”, aldus Defurne.

‘Noordzee, Texas’, naar het boek ‘Nooit gaat dit over’ van André Sollie, is niet zozeer een film over homoseksualiteit, maar een film over verliefdheid. En toevallig zijn het twee jongens die verliefd op elkaar zijn. Het verhaal speelt zich af in de vroege jaren zeventig. Hoofdpersoon is Pim (Jelle Florizoone), een introverte jongen die met zijn moeder Yvette (Eva van der Gucht) in een troosteloos Vlaams kustdorp woont. Yvette was ooit een schoonheidskoningin, maar is in de loop der jaren aan lager wal geraakt en verdient de kost door in Hotel Texas of bruine cafés op te treden met haar accordeon. Naar de dromerige Pim kijkt ze niet op of om; ze is meer met zichzelf en haar scharrels Etienne (Luk Wyns) en Zoltan (Thomas Coumans) bezig. Pim trekt veel op met de buurkinderen Gino (Mathias Vergels) en Sabrina (Nina Marie Kortekaas). Terwijl Sabrina een oogje op hem heeft, ziet Pim meer in haar oudere broer. Die liefde wordt aanvankelijk beantwoord, maar als Gino op zijn achttiende met een Frans meisje naar Duinkerken vertrekt, blijft Pim radeloos achter.
‘Noordzee, Texas’ blinkt uit in sfeersetting. Het camerawerk van Anton Mertens is voorzien van een prettig retrosausje en de aankleding is tot in de puntjes verzorgd. Daarnaast zijn ook de karakters goed uitgewerkt, al blijft Pims moeder een eendimensionaal type. De onervaren jonge acteurs in de centrale rollen (Florizoone, Vergels en Kortekaas) zetten uitstekende prestaties neer. Vooral de prestatie van Jelle Florizoone is opmerkelijk te noemen, aangezien Pim een stille, ingetogen jongen is die niet gauw het achterste van zijn tong laat zien. Waar ontluikende homoseksualiteit in veel films gepaard gaat met grote twijfels en identiteitscrises, lijkt Pim zeker van zijn zaak. Gino kent veel meer twijfels en durft niet goed toe te geven aan zijn gevoelens. Hij is rusteloos en vlucht zodra hij achttien is de wijde wereld in, waarschijnlijk op zoek naar zichzelf. Pim heeft zichzelf allang gevonden, al kan hij dat met niemand delen. Degene met wie hij nog de hechtste band ontwikkelt, is de moeder van Gino en Sabrina (mooie rol van Kathelijne Damen), die zelf in een droomwereld lijkt te leven en hoopt dat het verleden ooit weer terugkomt. Dat geldt natuurlijk in zekere zin ook voor Yvette, die zo met zichzelf bezig is dat ze totaal geen oog heeft voor haar zoon.

‘Noordzee, Texas’ kent veel mooie, verstilde scènes en trekt vrij traag aan de kijker voorbij. Het camerawerk van Mertens is wonderschoon. Ingetogen is hier het toverwoord. Het is knap dat Defurne in zijn eerste langspeelfilm de clichés grotendeels weet te vermijden en zijn overwegend onervaren cast tot grote hoogten weet te stuwen. Het coming-of-age-verhaal is herkenbaar, maar dankzij Defurnes aanpak toch fris. De dialogen mogen dan hier en daar wat houterig zijn, dat doet niets af aan de charme van ‘Noordzee, Texas’. Bavo Defurne is zeker een regisseur om in de gaten te houden.

DVD-release: 10 april 2012