Rambo III (1988)

Regie: Peter MacDonald | 101 minuten | actie, drama, thriller, avontuur | Acteurs: Sylvester Stallone, Richard Crenna, Marc de Jonge, Kurtwood Smith, Spiros Focás, Sasson Gabai, Doudi Shoua, Randy Raney, Marcus Gilbert, Alon Abutbul, Mahmoud Assadollahi, Joseph Shiloach, Harold Diamond, Matti Seri, Hany Said El Deen, Shaby Ben-Aroya, Marciano Shoshi, Sadiq Tawfiq, Julian Patrice, Tal Kastoriano, Benny Bruchim, Tikva Aziz, Milo Rafi

Een bekend gezegde luidt: ‘de geschiedenis herhaalt zich’ en dit gevoel bekruipt je wanneer je kijkt naar het derde deel uit de reeks van Rambo-films. Ten eerste omdat Vietnam-veteraan John Rambo op de hem bekende wijze huishoudt, zoals hij eerder deed in de eerste twee delen. Ten tweede zien we dat de Russen in de jaren tachtig probeerden om Afghanistan te overmeesteren en de Amerikanen twintig jaar later hetzelfde probeerden. Je mag concluderen dat beide grootmachten opzichtig hebben gefaald om het kleine Afghanistan naar hun hand te zetten.

Het laatste zal voor de echte Rambo-liefhebbers weinig betekenis hebben, want hen gaat het erom dat hun held ondanks grote tegenslagen en gigantische oppositie erin slaagt om het onmogelijke mogelijk te maken. En ook in ‘Rambo III’ krijgt Sylvester Stallone weer een mooie gelegenheid om zijn vechtkunsten tentoon te spreiden en de wereld te doordringen van al het goede dat Amerika te bieden heeft. ‘Sly’ heeft in eerste instantie geen trek om voor een smerige klus op te draven in Afghanistan of all places en geef hem eens ongelijk. Wanneer zijn beste vriend, kolonel Trautman (Richard Crenna), echter wordt overmeesterd door de Russen, hoeft onze held niet lang na te denken. Het is in 1988 per slot van rekening nog steeds Koude Oorlog! En wanneer Rusland provoceert, moet Amerika – in de persoon van Rambo – in actie komen.

Stallone bindt daarom wederom een, ditmaal zwarte, bandana om zijn hoofd en met stoïcijnse blik en lange(!) haren trekt hij ten strijde. Als een stel Afghanen (een volk dat eeuwenlang gewend is om in oorlog te zijn) Rambo op gegeven ogenblik voor gek verklaart, omdat hij een Russisch kampement in zijn eentje wil opdoeken, is duidelijk dat ‘Rambo III’ de overtreffende trap wordt van de eerste twee delen. Niet vreemd wellicht dat ‘Rambo III’ in 1990 in het Guiness Book of Records voorkwam als meest gewelddadige film tot dan toe, met honderden(!) doden en gewonden. Natuurlijk is het dan van ondergeschikt belang of de film wel een logisch verhaal heeft of alles wel loopt volgens plan; als je iemand hebt die in z’n eentje de etterbuilen van de aarde bestrijdt, heb je geen strijdkrachten meer nodig! Je blijft echter soms met tegenstrijdige gevoelens achter wanneer je ziet dat de Russen van toen de Amerikanen van de moderne tijd zijn. De machtige Sovjetunie was niet in staat om het kleine Afghanistan op de knieën te krijgen, zoals de Verenigde Staten zich eerder verslikten in Vietnam. En dezelfde Amerikanen en een handjevol Westerse landen lopen in dezelfde val als de Russen 20, 25 jaar eerder. In ‘Rambo III’ zijn de Russen de onbetrouwbare tegenstander, terwijl regisseur MacDonald de Afghanen weergeeft als een heldhaftig volk, dat indringers altijd overwint en de Amerikanen gunstig gezind is. Aan het eind van de film wordt Afghanistan zelfs letterlijk bedankt als goed en trots volk dat op de steun van Amerika kan rekenen. Vele jaren later werden de Afghanen wederom belegerd; ditmaal door de Amerikanen zelf. Oh, ironie!

Robbert Bitter

Bioscooprelease: 4 augustus 1988