Rumoer (2011)

Regie: Jan Doense | 10 minuten | komedie, misdaad, korte film | Acteurs: Mirjam de Rooij, Victor Löw

Rie (Mirjam de Rooij) wordt wakker, het is 05.04 in de ochtend. Op de achtergrond klinkt ‘herrie bij de buren’. Daar wordt gegooid, klinkt zwaar gestommel en er wordt hard geschreeuwd. Als ze haar man (Victor Löw) aanstoot, probeert deze haar angst dat er misschien iets ernstigs gebeurt met sussende woorden weg te nemen. ‘Zolang ze met spullen smijten, leven ze nog?!’. Haar echtgenoot hanteert de herkenbare strategie van: “ik wil er niet bij betrokken worden, wens niets te horen en zal mij er ook zeker niet mee bemoeien!”

De vrouw legt zich met forse tegenzin bij deze conclusies neer. Maar om 06.24 uur is het weer raak. Zij besluit te bellen, tegen het nadrukkelijke advies van haar man in. De buurvrouw leeft nog, maar vraagt haar de politie te bellen. Wat is er precies gebeurd? Als het echtpaar ’s avonds naar de TV kijkt en op de bank gezeten de maaltijd nuttigt, komt er op het journaal duidelijkheid over wat er bij de buren is gebeurd. De discussie in de vroege ochtend heeft Rie echter niet onberoerd gelaten en het ontkennende gedrag van haar echtgenoot evenmin. Rie komt tot een eigen besluit…

‘Rumoer’ van regisseur Jan Doense, naar het scenario van Phil van Tongeren, was opgenomen in de Officiële Selectie van het Nederlands Film Festival in 2011. De film werd opgenomen in één dag met een budget van nul euro. Met die minimale tijd- en budgetruimte zou je wellicht verwachten dat het eindproduct er magertjes uitziet en dat de verhaallijn weinig voorstelt. Niets is minder waar: op de locatie en totale afwerking valt niets af te dingen.

‘Rumoer’ is gewoon een prima korte film en vertelt in slechts tien minuten toch een volledig verhaal waarin zowel een boodschap en humor zijn verwerkt. Beide acteurs weten hun karakter invoelbaar tot leven te brengen, waarbij zowel de ergernis als de twijfels over het gebeurde prima worden overgebracht. Kort én krachtig!

Rob Veerman

Bioscooprelease: 12 april 2012