See No Evil (2006)

Regie: Gregory Dark | 85 minuten | horror | Acteurs: Glen ‘Kane’ Jacobs, Christina Vidal, Samantha Noble, Luke Pegler, Michael J. Pagan, Steven Vidler, Rachael Taylor, Penny McNamee, Craig Horner, Mickael Wilder, Tiffany Lamb, Cecilly Polson, Cory Robinson, Zoe Ventoura, Tim McDonald, Annaliese Wood

Worstelen is hot! In Amerika althans, want Europa schijnt nog steeds niet opgewonden te raken van vadsige mannen, die in een boksring in potsierlijke pakjes nét doen alsof ze echt met elkaar vechten. Hierdoor kan het echter wel gebeuren dat een ambitieuze worstelaar de overstap naar film maakt en zo toch virtueel voet aan Europese wal kan zetten. Glen ‘Kane’ Jacobs is de nieuwste ‘aanwinst’ die we mogen bewonderen. Hij speelt het monster in de film ‘See No Evil.’ Dit monster is als kind door zijn moeder mishandeld. Hij werd buiten in een hokje gestopt totdat hij ‘de zonde’ zag, die overal in de buitenwereld aanwezig was. Deze moeder zet Kane aan tot het vermoorden van willekeurige mensen en sinds een traumatische gebeurtenis waarin de moeder het oog uit Kane’s eerste vriendinnetje/slachtoffer trok, is Kane zelf ook ogen gaan sparen. Uitgerust met een bijl en een haak aan een ketting trekt Kane door het Blackwell Hotel op zoek naar slachtoffers. Even lijkt het of hij werkelijk de “John Doe”-achtige moraalridder uithangt: een belziek meisje wordt gedwongen haar mobieltje in te slikken en een dierenactiviste wordt verorberd door honden, maar dit idee wordt bij de andere (en er zijn er genoeg) moorden maar achterwege gelaten.

Het verhaal slaat nergens op, de acteerprestaties zijn (met uitzondering van de af en toe zelfs spontaan overkomende Christina Vidal) dramatisch, maar, zo beweren veel horrorliefhebbers, daar mag je een horrorfilm niet op beoordelen. Maar helaas voor hen, ook als we deze twee criteria buiten beschouwing laten, scoort de film niet hoog. Het zijn vooral de montage en de regie die de film niet naar een voldoende niveau kunnen tillen. Het Blackwell Hotel is een prachtig vormgegeven set, die qua sfeer doet denken aan de videoclip ‘Breathe’ van The Prodigy. Het probleem is dat Scott Richter, de verantwoordelijke voor de montage, dit zelf ook beseft en vervolgens in close-ups en korte heftige beelden geforceerd probeert de sfeer van de videoclip op te roepen. Laten we de schuld deels bij Ben Nott leggen, die waarschijnlijk geen betere beelden van het hotel kon produceren, waardoor veel te vaak overdreven stijlmiddelen worden gebruikt om spanning te creëren. De makers lijken zich een ongeluk te hebben gewerkt om ieder moment van de film nog heftiger te maken dan de vorige, waardoor de film al snel al zijn filmisch realisme verliest. Als een machine worden de moorden, en de gehele film, afgewerkt.

Het valt regisseur Gregory Dark, zelf afkomstig uit de porno-industrie, vooral te verwijten dat hij Kane, toch een grote, lelijke vent, met geen mogelijkheid enigszins eng over kan laten komen. Kane staart heel de film dom grijnzend voor zich uit, alsof hij zelf denkt in een pornofilm te spelen. De manier waarop hij moordt lijkt rechtstreeks van zijn worstelgrepen te zijn afgekeken. Hij tilt de lichamen op en smijt ze tegen muren en deuren. Ook de lift speelt een belangrijke rol. (Iemand die net aan een vleeshaak in zijn been is meegesleurd krijgt de langzaam sluitende liftdeur tegen zijn hoofd aan. Dat is pas echt pijnlijk, moet Dark gedacht hebben) Maar, eerlijk toegegeven, hoe vaak en hoe slecht het ook in beeld wordt gebracht, de scènes waarin ogen worden uitgetrokken blijven eng.

‘See No Evil’ doet zeer weinig meer dan wat hij geacht wordt te doen: 80 minuten spanning om wie er nu weer eens vermoord zal worden en op welke manier. Regisseur Dark heeft op een bepaald niveau gewoon weer een pornofilm afgeleverd: Waar een pornofilm erotiek terugbrengt tot een vlezige, pompende machine, zo brengt ‘See No Evil’ de horrorfilm terug tot eenzelfde vlezige, pompende machine, waar alleen dankzij actrice Vidal nog één enkel greintje spontaniteit in te vinden is.

Jelmer van der Lucht

Bioscooprelease: 14 september 2006