Speed Racer (2008)

Regie: Andy Wachowski, Larry Wachowski | 129 minuten | actie, familie, sport | Acteurs: Emile Hirsch, Christina Ricci, Matthew Fox, Susan Sarandon, Scott Porter, Joon Park, John Goodman, Christian Oliver, Benno Fürmann, Hiroyuki Sanada, Richard Roundtree, Paulie Litt, Cosma Shiva Hagen, Kick Gurry, Yu Nan, Karl Yune, Melvil Poupaud, Nicholas Elia, Roger Allam, Nayo Wallace, Werner Daehn, Peter Fernandez

Waarom heeft Speed Racer (ook de naam van de hoofdpersoon) toch zo’n ‘M’ op zijn helm staan, is dat een soort geheime verwijzing naar Mc Donalds? Nee, dat komt uit de Japanse anime ‘Mach GoGoGo’, geschreven door Manga godheid Tatsuo Yoshida, die het als serie voor tv schreef in de jaren zestig. De ‘M’ staat voor Mifune Motors, de oorspronkelijke familie- en bedrijfsnaam van Pops Racer en is ook een ode aan een van Japans bekendste en belangrijkste acteurs uit de twintigste eeuw: Toshiro Mifune, die in bijna alle films van Akira Kurosawa te zien is. Alle hoofdkarakters van ‘Speed Racer’ zijn vrij letterlijk overgenomen uit de tv serie, inclusief het broertje met de aap, die altijd ‘meelift’ in de race auto, de gemaskerde racer X en het vriendinnetje van Speed Racer Trixie (een teleurstellende rol van Christina Ricci).

De Wachowski broertjes hebben weer alles uit de kast gehaald om een puik vormgeven superspeeltje op het scherm te toveren. Een magische, kinderlijk fantastische wereld ontvouwt zich uit hun fantasie, die gevuld is met de meest uitbundige kleuren, prachtig vormgegeven omgevingen en uitbundige over the top racetracks en banen, alles uiteraard, volgens Manga recept, maar dan naar het digitale tijdperk vertaald. De auto’s en de races, geanimeerd met de nieuwste technologieën en ruggengraat van de film, zijn absoluut oogverblindend. Dit gaat een puike racing game worden op de Playstation en X-Box, dat kan haast niet anders!

Alleen, wanneer komt er weer eens een film van hun hand waar we ook op wat dieper niveau van kunnen genieten? Het eerste deel van ‘The Matrix’, pas hun tweede film en eigenlijk de enige échte ‘Matrix’, had twee vervolgen die lijden aan hetzelfde syndroom: prachtig allemaal, maar zo leeg! Terwijl ze met het eerste deel geschiedenis schreven in een briljante mix van actie, drama en een meeslepend, goed uitgewerkt verhaal, zonder overdreven sentimenten. Iets wat van ‘Speed Racer’ niet kan worden gezegd. Want oh, wat zit dit verhaal vol met ziekmakend glad sentiment. Een overdaad aan “you stood up for what you believe”, “I am so proud of you”, ‘ondersteund’ met mierzoete violen en meer typisch Hollywoodse zoetsappigheid halen de film bijna écht onderuit.

Met ‘Speed Racer’ steken de Wachowski broertjes hun persoonlijke voorliefde voor de ‘Mach GoGoGo’ niet onder stoelen of banken. Net zoals Quentin Tarantino laten ze zich inspireren door een genre uit hun jeugd en melken ze het lekker uit. Alles wat ze tof vinden komt erin en wordt naar Hollywood maatstaven vertaald, zoals Tarantino met zijn twee ‘Kill Bill’ films Aziatische B-films met megabudgetten tot Bombastische Hollywoodkunst verheft. Dit is natuurlijk uitstekend allemaal, want de liefde voor hun jeugdherinnering straalt ervan af, behalve dan dat het echte mangagevoel verzuipt in Amerikaans sentiment. Bovendien is de herkenning er voor de meeste mensen niet. Wat dan overblijft, is een film die subliem is vormgegeven maar voor de volwassenen onder ons verder zo leeg is als een colafles na een kinderfeestje voor elfjarigen.

Arjen Dijkstra

Bioscooprelease: 7 mei 2008