The Divide (2011)

Regie: Xavier Gens | 112 minuten | thriller, horror | Acteurs: Lauren German, Michael Biehn, Milo Ventimiglia, Courtney B. Vance, Ashton Holmes, Rosanna Arquette, Iván González, Michael Eklund, Abbey Thickson, Jennifer Blanc

Xavier Gens’ ‘The Divide’ valt met de deur in huis: in de openingsscène zien we een grote (nucleaire) explosie en vervolgens breekt al snel paniek en chaos uit. Hoofdrolspeelster Eva (Lauren German) zien we in shock door het raam naar de impact van de ramp kijken, alvorens ze wordt meegesleurd. Deze vlucht leidt haar, samen met zeven anderen, naar de kelder van haar appartementencomplex waar het groepje vervolgens opgesloten zit en alleen maar kan hopen op hulp, niet wetend of deze ooit zal komen.

Wie denkt dat hiermee de basis voor een spannende post-apocalyptische film gelegd is, komt van een koude kermis thuis. Wat namelijk volgt is een film die fout op fout stapelt en met de seconde afstotelijker wordt. Het uitgangspunt had een interessante studie kunnen opleveren, waartoe mensen in staat zijn in zulke extreme omstandigheden, maar de karakters blijven eendimensionaal en ongeloofwaardig en daarom werkt ‘The Divide’ niet.

De personages die in de kelder op elkaar aangewezen zijn hebben – hoe kan het ook anders – elk zo hun issues. Het huwelijk tussen Eva en Sam (Iván González) liep al niet goed. Met alle spanningen in de kelder en Eva’s geheime liefde voor Adrien (Ashton Holmes) erbij wordt dit niet beter. Ook broers Josh (Milo Ventimiglia) en de eerdergenoemde Adrien groeien steeds verder uit elkaar gedurende de opsluiting. Dan hebben we nog de eigenaar van de kelder, Mickey (Michael Biehn), die overduidelijk niet op het gezelschap zit te wachten en zich uiterst vreemd, agressief en opgefokt gedraagt. De psychisch zwakke Marilyn (Rosanne Arquette, voor wie je in deze rol een mengeling van bewondering en medelijden zult hebben) en de ronduit onsympathieke Bobby (Michael Eklund) maken het gezelschap compleet.

Al snel ontstaat er een strijd om het overgebleven voedsel. Survival of the fittest dus, maar de onsubtiele manier waarop dit gebeurt roept uitsluitend walging op. Stuk voor stuk veranderen alle personages in beesten (niet alleen figuurlijk). Ze kennen geen grenzen meer. Zo wordt Marilyn veelvoudig verkracht en misbruikt door Josh en Bobby en er zitten een aantal smerige martelscènes in de film verwerkt. Je zult zelden zo’n sterke afkeer van de personages voelen als in ‘The Divide’. De enigen die zich aan dit lot onttrekken zijn Eva en Adrien, de overige karakters laten zien hoeveel slechtheid er in een mens kan zitten. Filmmaker Xavier Gens (die eerder ‘Frontière(s)’ maakte), lijkt deze personages alleen maar toegevoegd te hebben om te choqueren.

Het scenario roept meer vragen op dan het beantwoordt, want wat er nou daadwerkelijk met de aarde gebeurd is zul je nooit te weten komen. De sporadische korte scènes die zich buiten de kelder afspelen zaaien alleen maar meer verwarring en zien er dan ook nog eens klungelig uit. ‘The Divide’ is daardoor zeker geen film voor iedereen. Xavier Gens heeft met ‘The Divide’ een naargeestige film gemaakt die met het publiek precies doet wat de titel belooft: de ene helft zal gefascineerd zijn door het uitgangspunt en de eigenzinnige uitwerking ervan, de andere helft zal moeite hebben de neiging te onderdrukken halverwege de film te stoppen met kijken.

Martijn Scheepers

Bioscooprelease: 17 mei 2012
DVD- en blu-ray-release: 9 oktober 2012