The Running Man (1987)

Regie: Paul Michael Glaser, Andrew Davis | 101 minuten | actie, science fiction | Acteurs: Arnold Schwarzenegger, Maria Conchita Alonso, Yaphet Kotto, Jim Brown, Mick Fleetwood, Professor Toru Tanaka, Dweezil Zappa, Marvin J. McIntyre, Erland van Lidth, Jesse Ventura

Lang voordat de ‘Oostenrijkse eik’ furore maakte in de glamourwereld van de Amerikaanse politiek, stal Arnold Schwarzenegger al de show in diverse geweldsfilms. ‘The Running Man’ was dan ook een op het gespierde lijf geschreven sterren-vehikel voor de body builder. ‘Arnie’ laat in deze film zijn minachting voor de oppervlakkige entertainmentbusiness blijken. En dat doet hij niet op een zachtzinnige manier!

Schwarzenegger speelt politieman Ben Richards. Een brave borst die geheel ten onrechte wordt beschuldigd van massamoord. Al snel wordt Richards opgepakt en voor de keuze gesteld om meteen geëxecuteerd te worden of zijn vrijheid mogelijk terug te winnen in het gewelddadige televisieprogramma ‘The Running Man’. Samen met nog drie andere deelnemers moet Richards uit de klauwen zien te blijven van bizarre, maar tevens dodelijke moordenaars die qua uiterlijk grote overeenkomsten vertonen met Amerikaanse show-worstelaars.

Iedereen die ook maar een beetje bekend is met het oeuvre van de Oostenrijkse acteur kan al raden hoe de film verloopt en zal eindigen. Een productie als ‘The Running Man’ moet het dan ook niet hebben van het interessante plot of de swingende personages. Nee, deze film leunt sterk op de uitstraling van Schwarzenegger en de manier waarop de actie in beeld wordt gebracht. De fans van ‘Arnie’ kunnen gerust zijn: de prent van de regisseurs Paul Michael Glaser en Andrew Davis is geslaagd. Vlotte actiescènes en lekker vet aangedikte one-liners van de Oostenrijker zorgen voor een prima te bekijken popcornfilm.

Als je ‘The Running Man’ nu bekijkt zal je iets opvallen. Namelijk het hopeloos gedateerde uiterlijk. Het verhaaltje achter deze film mag zich dan wel in de toekomst afspelen, het is overduidelijk dat het toekomstbeeld dat de makers van deze prent voor ogen hadden duidelijk op de jaren 80-leest geschoeid is. Dat betekent dat je een hele schare acteurs in fluoriserende, nauwsluitende glitterpakjes voorbij ziet komen. Ook de kenmerkende kapsels uit de ‘eighties’ zijn te zien. Zo is het permanentje van actrice Maria Conchita Alonso niet meer van deze tijd. En ook de futuristische moordenaars ogen meer als extravagante show-worstellaars uit de jaren 80 dan als science fiction-personages. Je begrijpt het al: het scifi-element uit ‘The Running Man’ is veel te ridicuul om te overtuigen. Daarmee is niet gezegd dat dat een slecht iets is.

Integendeel. De knulligheid waarmee deze film gemaakt is, geeft de prent een zekere charme. Gooi daar een stel cheesy one-liners van Schwarzenegger bij en je krijgt een heerlijk pulpsfeertje. ‘The Running Man’ is een degelijk gemaakte bloederige actiefilm, die vaak ook onbedoeld komisch aan doet. De Oostenrijkse eik is prima op dreef en ook de moordenaars die op hem jagen zijn leuk. Sterk acteerwerk hoef je in deze film niet verwachten, de cast speelt karikaturaal of schmierend. De film is opgebouwd uit een strict afgebakende scheiding tussen goed en kwaad. Een tussenweg is er niet, maar de acteurs is dat niet te verwijten. De dialogen van deze film bestaan uit idiote en nietszeggende monoloogjes die aan elkaar geregen zijn door sullige one-liners. Zelfs de meest begaafde acteur kan niets veel maken van de bordkartonnen karakters zoals die geschreven zijn voor deze productie. Dankzij de visuele aankleding van deze prent, zal je niet lang stil staan bij het povere spel van de cast.

Ter extra promotie is de poster van dit werkje voorzien met de mededeling dat het verhaal is gebaseerd op een novelle van Stephen King. Fans van de horrorauteur zullen even moeten slikken als ze zien wat er is overgebleven van King’s oorspronkelijke verhaal. Dat is namelijk niet veel. Maar liefhebbers van het betere actiewerk en met een voorliefde voor felle kleurtjes en glitterkledij, mogen dit werkje niet missen.