The Second Coming-Zong sheng (2014)

Regie: Tin Chi Ng, Herman Yau | 87 minuten | fantasie, horror, thriller | Acteurs: Joey Leong, Donald Li, Yat Long Don Li, Maggie Siu, Kenny Wong, Tak-Bun Wong

Veelfilmer Herman Yau heeft met ‘The Second Coming’ een horrorfilm ingeblikt. De regisseur die gemiddeld twee films per jaar vervaardigt, geeft je de kans om deze productie in 2D of 3D te bekijken. Een aardig gebaar, maar of je deze productie nu in 2 of 3 dimensies bekijkt: het is geen hoogvlieger.

In ‘The Second Coming’ draait het om de 13-jarige Lucy. Het meiske vindt een potje waarin een vreemd insect verborgen zit. Als het kind het kleinood opent, vliegt het curieuze creatuur weg. Sindsdien verandert er veel in het leven van Lucy. Ze krijgt visioenen en wordt achternagezeten door een geest. Haar ouders weten niet precies wat er aan de hand is, maar hebben wel een vaag vermoeden wat er speelt. Hun duistere verleden omvat een geheim dat ze al die tijd voor hun dochter verzwegen hebben…

Yau is erin geslaagd om een sfeervolle film in te blikken. Het 3D-effect voegt weinig toe, maar dat de film er fraai uitziet, staat buiten kijf. Het kleurgebruik en de stemmige soundtrack zorgen voor een ongemakkelijke sfeer. Dat past zeer goed bij deze mysterieuze en bij vlagen spannende film. Verwacht echter geen innovatie, want dit is Aziatische horror volgens het boekje. Uiteraard komt er weer een boze geest aan te pas en kun je je schrap zetten voor een hoop harde geluiden en andere goedkope schrikeffecten.

‘The Second Coming’ is een vaardig gemaakte genrefilm. Als er meer geld in de special effects was gestoken en er een sterkere cast was aangetrokken, had deze film meer impact gehad. Ook begint het trage verteltempo op den duur te slepen. Een vlotter script had deze film veel goed gedaan. Het ene moment wordt de spanning vakkundig opgevoerd, terwijl je een paar minuten later al gapend naar de klok zit te turen. De balans is zoek. Slecht is het niet, middelmatig wel.

DVD- en blu-ray-release: 7 april 2015