The Spectacular Now (2013)

Regie: James Ponsoldt | 95 minuten | komedie, drama, romantiek | Acteurs: Miles Teller, Shailene Woodley, Brie Larson, Masam Holden, Dayo Okeniyi, Kyle Chandler, Jennifer Jason Leigh, Nicci Faires, Ava London, Whitney Goin, Andre Royo, Bob Odenkirk, Mary Elizabeth Winstead, Levi Miller, E. Roger Mitchell, Kaitlyn Dever, Gary Weeks

“Beschrijf een uitdaging of tegenslag…”  Sutter Keely (Miles Teller) zit achter zijn computer en denkt diep na over wat hij hierop gaat antwoorden. Het lijkt erop dat hij niet echt goed raad weet met de vraag, maar toch begint hij daarna te typen. We zien vervolgens een aantal flashbacks waarin we erachter komen wat er recent is voorgevallen. Zijn vriendin Cassidy (Brie Larson) heeft de relatie beëindigd.

Daarna gaan we met Sutter weer gewoon de tegenwoordige tijd in en zien we hoe hij de boel weer probeert op te pakken door naar een feestje te gaan.  Sutter wordt vervolgens wakker gemaakt op een grasveldje door Aimee Finecky (Shailene Woodley) die kranten rondbrengt. De twee raken gezellig aan de praat en Sutter besluit met haar de overige kranten te bezorgen. Sutter zit in het laatste jaar van de middelbare school en krijgt van zijn wiskundeleraar de waarschuwing dat hij betere studieresultaten moet halen om te kunnen slagen. Om zijn wiskunde wat bij te schaven, spreekt Sutter af met Aimee, zij is goed in wiskunde.

Sutter vat het leven licht op, hij leeft in het moment. Plannen maken voor de toekomst is niet zijn ding. Alcohol is zijn vaste bondgenoot, hij neemt elke dag wel drank mee naar school of naar zijn bijbaan. De rustige en serieuze Aimee lijkt een goede invloed op hem te hebben, maar pakt Sutter de kans aan om zijn leven een goede, andere wending te geven?

‘The Spectacular Now’ is geen doorsnee highschoolfilm. Al lijkt het verhaal sloom te verlopen, de tijd die de regisseur gebruikt om het verhaal te vertellen is belangrijk. Het duurt even om de laagjes van Sutter Keeley af te pellen. Er zit meer achter deze jongen dan je in eerste instantie denkt. Hij komt als een koele flierefluiter over, maar dat blijkt een facade. Het is leuk om acteur Miles Teller en Shailene Woodley te zien voordat ze elkaars tegenspelers werden in de blockbusters ‘Divergent’ en ‘Insurgent’.

De twee acteurs zijn heel relaxed met elkaar. Miles Teller weet zowel prima de ‘cool dude’ als de gevoelige kant van Sutter te verbeelden. Als Teller de andere kant van het personage niet zo geloofwaardig zou kunnen spelen, dan was Sutter maar een lege huls geworden en kon je geen sympathie voor hem opbrengen. Teller draagt de film met verve.

Shailene Woodley is wat tammer dan je haar kent van eerdere rollen, maar dat wil niet zeggen dat ze minder sterk is. Het karakter van Aimee is schuchter en minder recht voor de raap. Woodley weet te voorkomen dat Aimee té mat overkomt. De mooiste momenten van het personage zijn als ze te kennen geeft wat ze voor Sutter voelt. De charme van ‘The Spectacular Now’ is dat deze film, evenals het personage Sutter Keeley, meer in zijn mars heeft dan je eigenlijk vermoedt. Het zet je lekker aan het denken. Is het goed om altijd maar van moment naar moment te gaan, zonder te denken aan de toekomst?

Wie Miles Teller en Shailene Woodley in een andere setting wil zien dan de actierollen waarin ze de laatste tijd zijn gecast, kan hieraan sowieso plezier aan beleven. Een grappig detail is dat de regisseur James Ponsoldt een jaar voor ‘The Spectacular Now’ ook al een film regisseerde waarin alcohol een rol speelde, ‘Smashed’.  De manier waarop ‘The Spectacular Now’ eindigt, is mooi gekozen. Verder geen toespelingen hierover, je mag het zelf ervaren.

Ans Wijngaarden