Trouble with the Curve (2012)

Regie: Robert Lorenz | 111 minuten | drama, sport | Acteurs: Clint Eastwood, Amy Adams, John Goodman, Ed Lauter, Clifton Guterman, George Wyner, Bob Gunton, Jack Gilpin, Matthew Lillard, Robert Patrick, Nathan Wright, Scott Eastwood, Matt Bush, Justin Timberlake, Louis Fox, Ricky Muse, Tom Dreesen

Het hebben van een goede curveball is een van de beste wapens die een pitcher kan hebben. Het unieke aan deze pitch is dat hij hoog begint, ideaal voor een slagman. Om vervolgens, op het moment dat de slagman begint met zijn slag, als het ware uit de lucht te vallen waardoor de slagman geen schijn van kans meer heeft om de bal te raken. Het hebben van een goede curveball is voor een pitcher dan ook een geweldig wapen. Voor een slagman is het daarentegen een van de grootste uitdagingen, het kunnen slaan van de curveball. Een gemiddelde slagman weet wel hoe hij een ‘fastball’ moet raken, maar wanneer men de stap van amateur naar professional maakt is het kunnen slaan van de curveball een van de grootste uitdagingen in het leerproces.

In ‘Trouble with the Curve’ staat, niet geheel verrassend, dit leerproces centraal. Het verhaal draait om Gus (Clint Eastwood). Het leven van Gus draait eigenlijk maar om een ding: honkbal. Als scout van de Atlanta Braves reist hij al zijn hele leven lang het land door, op zoek naar jonge talenten die door zijn club vervolgens geselecteerd kunnen worden tijdens de jaarlijkse draft. Gus is een scout van de oude garde, eentje die niks anders doet dan wedstrijden kijken, 24 uur per dag, op tv of in het stadion. De honkbalsport is inmiddels ook tot de 21ste eeuw toegetreden, wat inhoudt dat alles tegenwoordig aan de hand van gecompliceerde computerprogramma’s geanalyseerd wordt. De enorm eigenwijze Gus weigert zich echter over te geven aan deze technologieën, met als gevolg dat zijn baan onder druk komt te staan.

Gus krijgt nog een laatste kans om te bewijzen dat hij als ‘ouderwetse’ scout nog meekan in het hedendaagse honkbal. Hiervoor wordt hij naar Carolina gestuurd waar Gus moet kijken of een extreem gehypet nieuw talent echt zo goed is als men zegt. Om het centrale conflict nog wat groter te maken heeft Gus ook nog oogproblemen. Zijn bazen maken zich grote zorgen om hem en besluiten zijn dochter Mickey (Amy Adams), een succesvolle advocate, met hem mee te sturen. De twee hebben geen goede relatie en geen van beiden is dan ook erg blij dat ze met elkaar opgescheept zitten.

Voor Clint Eastwood is het zeker niet de eerste keer dat hij de rol van oude chagrijn op zich neemt. Daar waar hij deze rol in ‘Gran Torino’ (2008) en ‘Million Dollar Baby’ (2004) echter nog met verve vervulde, daar lijkt het trucje inmiddels een beetje uitgewerkt. Zijn Gus is zo onsympathiek dat het ongeloofwaardig wordt. Nu ligt dit niet alleen aan het personage dat Eastwood speelt, zojuist genoemde films zijn simpelweg kwalitatief vele malen beter dan ‘Trouble with the Curve’. Wanneer Gus en Mickey in Carolina aankomen, gebeurt er niet veel meer dan dat ze samen honkbalwedstrijden bekijken, waarbij de frustratie tussen de twee (hun gebrekkige relatie wordt later in de film op een nogal vreemde wijze verklaard) blijft voortduren.

Ook de latere toevoeging van Justin Timberlake (in de rol van rivaliserende scout Johnny Flanagan) doet helaas niet veel meer dan nog wat extra voorspelbaarheid aan het verhaal toevoegen. En zo zadelt ‘Trouble with the Curve’ ons op met een honkbalfilm die helaas niet in de schaduw van het in 2011 verschenen ‘Moneyball’ mag staan. ‘Moneyball’ is een zeer sterke verfilming over hoe het honkbal door de jaren heen veranderd is, met daadwerkelijk interessante en leuke personages. ‘Trouble with the Curve’ slaagt er nergens in dit niveau te bereiken. Typerend hiervoor is de manier waarop in het laatste half uur de film met een aantal volstrekt ongeloofwaardige wendingen op de proppen komt om het verhaal aan elkaar te breien. Waarschijnlijk heeft regisseur Robert Lorenz de hoop hiermee weg te komen. Een beetje zoals een pitcher die een slechte curveball gooit, biddend dat hij ermee wegkomt. Helaas voor Robert Lorenz wordt zijn matige curveball rechtstreeks het stadion uitgeslagen.

Martijn Scheepers

Bioscooprelease: 29 november 2012