You Instead (2011)

Regie: David Mackenzie | 80 minuten | komedie, drama, muziek | Acteurs: Luke Treadaway, Natalia Tena, Mathew Bayton, Ruta Gedmintas, Alastair Mackenzie, Kari Corbett, Sophie Wu, Gavin Mitchell, Rebecca Benson, Al Green, Clare Kelly, Joseph Mydell

In ‘You Instead’ krijgt een groep boze punkmeisjes ruzie met een Amerikaans popduo, op het festival waar ze beiden moeten optreden. Een verspreider van het woord van God bemoeit zich ermee en ketent het meest boze meisje, Morello (Natalia Tena), aan de meest boze rockster, Adam (Luke Treadaway). Het staal van de handboeien blijkt onbreekbaar, en al ruziënd begeven ze zich over het festivalterrein. Uiteindelijk berusten de twee zich in hun lot en maken ze er het beste van. Ze lijken elkaar zelfs wel heel aardig te gaan vinden…

Het concept van de handboeien levert hilarische taferelen op: wat doe je  bijvoorbeeld als één van beide naar het toilet moet? Beide muzikanten hebben ook hun liefdes mee op het festival en dat blijkt dat nog lastig te zijn als het eenmaal bedtijd is. Ook levert het natuurlijk de nodige ruzies en jaloezieën op.

‘You Instead’ begint erg vlot, meteen al is de situatie duidelijk, en hierdoor is het middenstuk erg lang en uitgesmeerd. De film bestaat uit veel clichés, wat niet zozeer negatief is, maar heel grappig. Zo is Morello’s vriendje een bankier, en die kan niet anders dan heel saai zijn en is totaal uit zijn context op het festival. De vriendin van Adam is natuurlijk een topmodel, want alle grote sterren hebben modellen als vriendin. Ze is niet heel erg snugger, en is uiteraard verslaafd geweest. Op het festival zijn de volgende typetjes ook niet te missen: de hippie, de dronken oude man, de versierder en de moddergevecht-mensen.

Tussen het verhaal door worden er steeds overzichtsshots van het festivalterrein getoond, en korte stukjes van optredens en festivalbezoekers. Dit maakt ‘You Instead’ zeer herkenbaar voor elke festivalganger en zal waarschijnlijk de leukste herinneringen oproepen. Uiteindelijk wordt er veel aandacht besteed aan het festival, en lijkt het vooral daarover te gaan. ‘You Instead’ is een ode aan festivals, alsof er eerst het idee was een film over een festival te maken en de verbroederende sfeer die daar vaak hangt, en vervolgens daarbij een verhaal is verzonnen. De realistische beelden van de digitale camera’s doen denken aan de festivalregistraties die ook op internet te zien zijn. Dit is een sfeerportret van een festival in Schotland, maar het had elk ander festival kunnen zijn. Voor mensen die geïnteresseerd zijn in festivals en muziekconcerten is ‘You Instead’ een hele leuke film, voor mensen die op zoek zijn naar een origineel of diepzinnig verhaal is het een middelmatige film.

Mirte Brethouwer

Bioscooprelease: 2 augustus 2012