Police Python 357 (1976)

Regie: Alain Corneau | 120 minuten | thriller | Acteurs: Yves Montand, François Périer, Simone Signoret, Stefania Sandrelli, Mathieu Carrière, Vadim Glowna, Claude Bertrand, Gabrielle Doulcet, Alice Reichen, Tony Rödel, Georges-Fréderic Dehlen, Serge Marquand, Stéphane Macha, Roger Muni, Malvina Penne, Michel Ruhl, Franz Sauer

De Franse regisseur Alain Corneau overleed in 2010 op 67-jarige leeftijd aan de gevolgen van longkanker, terwijl zijn laatste speelfilm, ‘Crime d’amour’ nog in de Nederlandse bioscoop draaide. Zijn grootste succes was ‘Tous les matins du monde’, waarmee hij zeven Césars in de wacht sleepte. Zijn doorbraak kwam in de jaren zeventig, met een rasechte policier, ‘Police Python 357’. In deze film werkte hij samen met een van Frankrijks meest geliefde acteursechtparen, Yves Montand en Simone Signoret, voor wie dit echter niet de eerste samenwerking was (zij waren reeds eerder samen te bewonderen in ‘L’aveu’ en ‘Les sorcières de Salem’). Hoewel ‘Police Python 357’ tegenwoordig een niet al te grote bekendheid kent, is dat in zijn geheel niet terecht, want het is een spannende, vakkundig gemaakte politiethriller.

‘Police Python 357’ gaat over de gedreven politie-inspecteur Marc Ferrot (Yves Montand) die in Orléans een eenvoudig bestaan leidt, maar zijn werk tot in de puntjes beheerst, hoewel zijn superieur graag zou zien dat hij minder risico’s neemt – Ferrot werkt namelijk graag op eigen houtje. Zijn keiharde buitenkant lijkt wat te verzachten door de relatie die hij krijgt met een Italiaanse fotografe, Sylvia Léopardi (Stefania Sandrelli), die hij via zijn werk heeft leren kennen. Sylvia heeft aan één geliefde echter niet genoeg, ze heeft ook al lange tijd een affaire met Victor Ganay (François Périer), die op zijn beurt weer getrouwd is met de gehandicapte, maar steenrijke Thérèse (Simone Signoret). Thérèse is op de hoogte van Ganays buitenechtelijke slippertjes en staat haar man vaak bij met raad. De twee minnaars zijn niet van elkaars identiteit op de hoogte, maar wanneer Ferrot meer van de relatie verlangt, krijgen de twee lovers ruzie. Diezelfde avond wordt Sylvia vermoord. Alles wijst er op dat Ferrot de dader is. Wanneer de politie-inspecteur de volgende dag belast wordt met het onderzoek naar de moord op de jonge fotografe, moet hij niet alleen alles in het werk stellen om te verdoezelen dat hij haar kende em moet hij zien te voorkomen dat getuigen hem aanwijzen als vermoedelijke dader, hij moet er ook achter zien te komen wie de echte moordenaar is van zijn geliefde.

Met ‘Police Python 357’ maakte Corneau een enerverende, bij vlagen zelfs bloedstollende thriller, die de tand des tijds dankzij een strakke editing goed heeft doorstaan. De acties en reacties van de goed uitgewerkte personages zijn altijd onvoorspelbaar, zodat je geen moment weet waar je aan toe bent. Het nachtmerrie-scenario waarin onze hoofdpersoon terechtkomt is geloofwaardig neergezet, en de vreemde sprongen die hij maakt om te voorkomen dat hij opdraait voor de moord weten op zijn minst te verrassen, maar soms zelfs te choqueren. De ster van de film is zonder meer Yves Montand, maar zijn echtgenote maakt in haar cruciale rol indruk. Daarnaast zou deze film niet zo geslaagd zijn zonder het ijzersterke optreden van François Périer. ‘Police Python 357’ is zo rijk aan details, dat de continue aandacht van de kijker absoluut vereist is. Corneau houdt je – zeker in de scènes ná de moord (de film komt wellicht wat traag, maar laat dat je niet weerhouden de rest te kijken) – op het puntje van je stoel. De fraaie score van Georges Delerue vormt de spreekwoordelijke kers op de taart. Zien als je de kans krijgt!