A Girl Walks Home Alone at Night (2014)

Regie: Ana Lily Amirpour | 99 minuten | horror, romantiek, thriller | Acteurs: Sheila Vand, Arash Marandi, Marshall Manesh, Mozhan Marnò, Dominic Rains, Rome Shadanloo, Milad Eghbali, Reza Sixo Safai

‘A Girl Walks Home Alone at Night’ is op z’n zachtst gezegd een bevreemdende film. Heb je nu net een vampier in een hidjab op een skateboard rond zien dwalen in een Iraanse ghost town op zoek naar slachtoffers? Ja dat heb je echt gezien. En het was nog cool ook.

Regisseuse Amirpour is van Iraanse afkomst maar opgegroeid in Californië. De film is ook opgenomen in een verlaten Californisch stadje, omdat het niet mogelijk was in Iran te filmen. Amirpour maakte haar eerste film toen ze twaalf was, eveneens een horrorprent. ‘A Girl Walks Home Alone at Night’ is, na veel bekroonde shorts, eindelijk haar langspeeldebuut.

De filmmaakster baseerde veel van haar personages op eigen gekozen oude en jongere stijliconen. Zo is de mannelijke hoofdrol, een jongen (Arash Marandi) die zijn Thunderbird kwijtspeelt aan de heroïnedealer die in zijn vaders verslaving voorziet, gebaseerd op James Dean. En de heroïnedealer lijkt als twee druppels water op de excentrieke Ninja van de Zuid-Afrikaanse rapgroep Die Antwoord.

De mooie Sheila Vand (de hele vrouwelijke cast bestaat overigens uit Perzische schoonheden) speelt The Girl, een vampier die een eenzaam bestaan leidt in haar kamertje, luisterend naar rock-lp’s en dansend onder een triestig discoballetje. Zo nu en dan slaat ze toe en maakt ze een slachtoffer, maar de actie in  ‘A Girl Walks Home Alone at Night’ wordt eigenlijk tot een minimum beperkt. Amirpour zoomt vooral in op de semi-romantische relatie met Arash, die ze tegenkomt op weg naar huis van een verkleedfeestje. Hij is verkleed als Dracula.

De film speelt zich af in Bad City, een Sin City-achtige plek in een parallel universum waar het bijna altijd nacht lijkt te zijn. Ergens bevindt zich een put vol lijken waar niemand naar om lijkt te kijken en vrijwel elke inwoner is onder de invloed van dealer en pooier Dominic Rains. Amirpour heeft voor een tijdloze look gekozen door alles in zwart-wit te schieten. ‘A Girl Walks Home Alone at Night’ is voor de jonge regisseuse een prima stijloefening en het concept is origineel. Hoewel een beetje pretentieus heeft de film een prachtige en stijlvolle fotografie. Waarschijnlijk kunnen we van Amirpour nog veel meer dan dit verwachten. De soundtrack is overigens uitstekend, we krijgen Iraanse rock als Radio Tehran en Kiosk over ons heen, gemengd met Amerikaanse western-achtige deuntjes van Federale.

De conclusie? ‘A Girl Walks Home Alone at Night’ is jong, verfrissend en gedurfd. Stilistisch gezien is dit een uitstekende film, die helaas inhoudelijk nogal aan de oppervlakte blijft zweven. Want wanneer je eenmaal aan de vorm gewend bent en over de aangename shock heen gekomen bent om een gesluierde vrouw in zo’n andere positie te zien dan we gewend zijn, heeft de film niet veel meer dan dat om het lijf. Maar dat is verder ook prima. Amirpour levert een knap debuut af.

Esca van Blarikom

Bioscooprelease: 21 mei 2015
VOD-release: 24 september 2015