A Hero – Ghahreman (2021)

Recensie A Hero CinemagazineRegie: Asghar Farhadi | 127 minuten | drama | Acteurs: Amir Jadidi, Mohsen Tanabandeh, Sahar Goldust, Fereshteh Sadre Orafaiy, Ehsan Goodarzi, Sarina Farhadi, Maryam Shahdaei, Alireza Jahandideh, Farrokh Nourbakht, Mohammad Aghebati, Saleh Karimaei, Ali Ranjbari, Fatemeh Tavakoli, Amir Amiri, Naghameh Ghavanlou, Parisa Khajehdehi, Mohammad Jamalledini, Habib Bakhtiari, Majid Shenavar, Nader Shahsavari, Ashkan Farhadi, Jamshid Forouzani, Hasti Khaledi, Alimohammad Hesamfar, Hosein Ghahremani, Alireza Bonyadi, Sepehr Javidian, Ehsan Mohseni Kiasari, Sheyda Maghsoudlourad, Nourahmad Fallahi, Farahnaz Fallahi

Na het Spaanstalige ‘Todos lo saben’ (2018) keert regisseur Asghar Farhadi met ‘A Hero’ terug naar zijn thuisland Iran. Farhadi’s nieuwste film speelt zich ditmaal niet af in de drukke straten van Teheran, maar in de historische stad Shiraz, bekend vanwege zijn vele moskeeën en ruïnes. Farhadi laat met deze film zien dat hij ook in dit stadium van zijn carrière nog altijd een bekwame en gepassioneerde filmmaker is. ‘A Hero’ is naast een vakkundig gemaakt karakterdrama ook een film over schuld, geweten, boetedoening en sociale verbindingen. Een klassieke Asghar Farhadi-film dus.

Rahim (Amir Jadidi) zit al enige tijd in de gevangenis wegens schulden die hij niet kan terugbetalen. Als hij op een dag een tweedaags verlof krijgt en zijn familie mag bezoeken, komt hij voor een lastige keuze te staan: zijn vriendin Farkhondeh (Sahar Goldust) heeft bij een bushalte een tas gevonden met daarin verschillende gouden munten. Na enige aarzeling besluit Rahim om de vondst te melden. Als de eigenaar van de tas vervolgens contact opneemt komt Rahim in de spotlight te staan. Iedereen is onder de indruk van Rahims onbaatzuchtige daad, van het gevangenisbestuur tot zijn kennissen en vrienden. Uiteindelijk wordt zelfs de media op de hoogte gesteld en wordt er een inzamelingsactie georganiseerd om hem te helpen zijn eigen schulden te betalen. Alleen zijn schuldeiser, zijn zwager Bahram (Mohsen Tanabandeh), is niet overtuigd van de heldendaad en vermoedt dat Rahim van de situatie gebruik maakt om zijn eigen naam te zuiveren. Dit zorgt voor complicaties.

We kennen allemaal het fenomeen van alledaagse mensen die uitgroeien tot mediahelden. Deze helden verwerven bekendheid door ogenschijnlijk goede daden, die dikwijls worden vastgelegd met mobiele telefoons en vervolgens op sociale media kanalen worden geplaatst. De daden variëren gewoonlijk van aard. Van kleine daden, zoals een praatje maken met een eenzame bejaarde of een sandwich kopen voor een dakloze, tot grotere daden, zoals iemand uit het water redden of je maandsalaris aan een kinderziekenhuis schenken. De meeste mensen houden wel van een goed heldenverhaal. Daarom complimenteren, belonen en vereren we deze weldoeners. Maar weten we ook daadwerkelijk wat hen ertoe heeft aangezet om deze daden te begaan?

Farhadi onderzoekt met ‘A Hero’ de verborgen zijde van dit soort heldenverhalen. Naarmate de tijd verstrijkt en Rahims leven onder de loep wordt genomen, beginnen we als kijker over de oprechtheid van onze hoofdpersoon te twijfelen. Is Rahim wel wie hij beweert te zijn, en hoe zuiver is zijn geweten nu eigenlijk? Gaandeweg verandert onze perceptie van hem. Dit volstrekt zich evenwijdig met de karakterboog van zijn schuldeiser, Bahram. Dit personage was in een minder goede film de slechterik van het verhaal geweest. We hadden hem kwalijk genomen dat hij obstakels voor Rahim opwerpt en zouden hem aan de lopende band vervloeken. Maar Farhadi is niet geïnteresseerd in dit soort conventies. Zo leren we dat Bahram ook redenen heeft om te handelen zoals hij doet. Wanneer hij deze redenen uitlegt, lijken ze ons gerechtvaardigd en is zijn gedrag zelfs begrijpelijk. Niets is simpel zwart-wit in ‘A Hero’.

Farhadi vertelt zijn verhaal in een rustig tempo en creëert daarbij een intieme en bedachtzame sfeer. Hij laat scènes rustig uitspelen en staat soms minutenlang stil bij dialogen. Met al zijn reserve is ‘A Hero’ iets minder meeslepend dan sommige andere Farhadi-films, zoals ‘A Separation’ (2011) of ‘The Salesman’ (2016), maar dat doet niets af aan de kwaliteiten van deze film. ‘A Hero’ stelt indringende vragen over het hedendaagse internettijdperk en lijkt af te willen rekenen met de mythe van de moderne mediaheld. Het verhaal speelt zich af in Iran, maar het had zich net zo goed overal kunnen afspelen. ‘A Hero’ is dan ook vrij universeel. Dit is een sterk staaltje vakmanschap en een mooie toevoeging aan een zeer geslaagd oeuvre.

Len Karstens

Bioscooprelease: 14 april 2022
Speciale vertoning: Movies That Matter Festival 2022