A Little Trip to Heaven (2005)

Regie: Baltasar Kormákur | 98 minuten | drama, thriller | Acteurs: Forest Whitaker, Julia Stiles, Jeremy Renner, Peter Coyote, Alfred Harmsworth, Philip Jackson, Joanna Scanlan, Anne Reid, Phyllida Law, Iddo Goldberg, Matyelok Gibbs, Vladas Bagdonas, Damon Younger

‘A Little Trip to Heaven’ begint erg veelbelovend met een vreemde man die een lifter oppikt en vervolgens op gruwelijke wijze deze lifter de dood injaagt. De lifter wordt geïdentificeerd als de broer van Isold (Julia Stiles) die daardoor een enorm bedrag erft. Dit gegeven leidt ertoe dat verzekeringsagent Holt (Forrest Whitaker) afreist naar het Amerikaanse Midwesten om daar een onderzoek te starten.

Het lijkt de opstart voor een mysterieuze ‘pageturner’, maar in dat opzicht valt ‘A Little Trip to Heaven’ erg tegen. De spanning ebt na de heftige start langzaam maar zeker weg en het uiteindelijke plot laat nogal wat vraagtekens achter. Verder voldoet het echtpaar Isold en Fred (Jeremy Renner) aan alle cliché’s die te bedenken zijn voor een ‘white trash’ duo ergens in het Midwesten. Fred is geen lekker mannetje, weten we vanaf het begin en dat hij zijn vrouw af en toe een dreun verkoopt ligt ook in de lijn der verwachting. De acteerprestatie van Jeremy Renner doet overigens veel denken aan de rol van Brad Pitt in ‘Kalifornia’.

Het meest interessante aan de film is de grimmige sfeertekening van het uitgestrekte Minnesota. De IJslandse cameraman Óttar Guðnason is verantwoordelijk voor de indrukwekkende visuele kracht van de film. Hoewel in werkelijkheid de film voor het grootste gedeelte gefilmd is in IJsland, de thuishaven van regisseur Baltasar Kormákur (‘101 Reykjavík’, ‘The Sea’). Als hij ergens in is geslaagd dan is het wel in het weergeven van een stemming. De film spreekt een beeldtaal van hevige regenbuien, besneeuwde landschappen en modderige landweggetjes. Er wordt hard geprobeerd om de film een Europese look te geven en zodoende de film uit te tillen boven het niveau van een Amerikaanse standaardthriller, wat helaas niet lukt. De sterke visuele kracht kan het gebrek aan adrenaline niet verhullen. Het verhaal is toch net iets te marginaal, iets dat we al eerder gezien hebben.

Jeroen Poldermans

Bioscooprelease: 11 mei 2006