A Matter of Trust – Ingen kender dagen (2022)

Recensie A Matter of Trust (Ingen kender dagen) CinemagazineRegie: Annette K. Olesen | 105 minuten | drama | Acteurs: Trine Dyrholm, Jakob Cedergren, Emil Aron Dorph, Ellen Rovsing Knudsen, Sofie Juul Blinkenberg, Morten Hee Andersen, Lisbet Dahl, Ene Øster Bendtsen, Solvej K. Christiansen, Sofus Ellegaard, Regitze Estrup

Een arts wacht op een vliegveld op een repatriëringsvlucht naar Afghanistan die zij als medicus begeleidt. Een van de uitgeprocedeerde mannen verzet zich uit alle macht tegen zijn repatriëring. Als beveiligers hem vastgrijpen, blijkt dat de man een scheermesje in zijn mond heeft. Dat hij doorslikt. De arts belt met haar superieuren en hoort dat de man toch op de vlucht gezet moet worden. En wat dan?

Met deze heftige scène opent de Deense episodefilm ‘A Matter of Trust’. De film wisselt vijf losstaande verhalen af, spelend op dezelfde dag, met draadjes die elkaar nooit raken maar wel thematisch samenhangen. Over een jongen die van school vlucht wanneer hij het middelpunt wordt van social-mediaophef. Over een meisje dat met haar moeder een wandeling over een uitgestorven strand maakt; het meisje heeft een blauw oog, de moeder oogt wat labiel. Over een jong echtpaar, man en zwangere vrouw, op weg naar een begrafenis. Over een stel dat een afgelegen Bed and Breakfast bezoekt, met zwembad, open haard en opdringerige eigenaresse.

Zoals de titel al aangeeft gaan alle verhalen in ‘A Matter of Trust’ over vertrouwen. Vertrouwen in de medemens, een moederfiguur, de overheid. De film laat zien wat een lastpak dit schijnbaar eenvoudige en rechtlijnige begrip is. Ook het vertrouwen van de kijker wordt op de proef gesteld. Schenken we de labiele moeder ons vertrouwen, blijven we erop vertrouwen dat wat we nu nog niet begrijpen uiteindelijk helder wordt?

Het levert een film op die vooral het hoofd pleziert, maar toch ook zijn ontroerende en geestige momenten kent. Om de kijker bij de les te houden voegen de makers steeds prikkelende informatie toe, die soms het betreffende verhaal op zijn kop zet. Bovendien werkt de illusie van vaart goed. Er zit veel beweging in de film, met karakters die vliegend, rijdend of wandelend op weg zijn naar bestemmingen die de kijker (nog) niet kent.

Ook het acteren is dik in orde, met een uitblinkende Sofie Juul Blinkenberg als de zwangere en chronisch hongerige Maja. Als een dikbuikige, steeds verwonderde Alice in Wonderland dwaalt ze rond, op zoek naar iets te eten, te drinken, of naar een sympathiek luisterend oor. Dit alles in een fijne film, met genoeg drama, ideeën en engagement om ons nog een tijdje bezig te houden.

Bioscooprelease: 29 juni 2023
VOD-release: 27 september 2023