A Star Is Born (2018)

Recensie A Star is Born CinemagazineRegie: Bradley Cooper | 136 minuten | drama, muziek | Acteurs: Lady Gaga, Bradley Cooper, Sam Elliott, Andrew Dice Clay, Rafi Gavron, Anthony Ramos, Dave Chappelle, Alec Baldwin, Marlon Williams, Brandi Carlile, Ron Rifkin, Barry Shabaka Henley, Michael D. Roberts, Michael Harney, Rebecca Field, Derek Kevin Jones, Willam Bell, Dennis Ton, Johs Wells, Greg Grunberg

Wanneer in nog geen eeuw tijd vier versies van hetzelfde verhaal worden verfilmd, kun je best van een gezonde obsessie spreken. Want ga maar na: ‘A Star is Born’, over een serveerster die uitgroeit tot wereldster, maar waarbij haar ooit beroemde partner steeds verder afglijdt, werd eerder al verfilmd in 1937, 1954 en 1976.

Ruim veertig jaar na dato vond acteur Bradley Cooper het tijd voor een vierde versie, waarin Lady Gaga in de voetsporen treedt van Barbara Streisand en Judy Garland. Cooper nam best een risico door voor zijn debuutfilm als regisseur een verhaal te kiezen dat al in zoveel varianten werd verteld, maar slaagt glansrijk: de vierde versie van ‘A Star is Born’ is in bijna alle opzichten geslaagd.

Oh boy, can he sing. Je vraagt je tijdens de openingsminuten van ‘A Star is Born’ toch even af of het daadwerkelijk Bradley Cooper is die we hier aan het werk zien (en vooral: horen!). Een daverende kennismaking met zijn personage, de (dan nog) populaire artiest Jack. Maar achter de schermen doemt al snel een ander beeld op: Jack blijkt zich naast het podium vooral door het leven te drinken en snuiven, vermoeid door de eeuwige druk van het artiestenbestaan. Tot hij in een afgelegen travestietenbar de jonge Ally (Gaga) ziet optreden. Ally slijt haar dagen voornamelijk als serveerster, en gebruikt de bar om nog iets van haar muzikale ambities tentoon te spreiden.

Jack herkent onmiddellijk haar talent en geeft haar de kans samen met hem te zingen tijdens een groot concert, uiteraard resulterend in haar grote doorbraak. Onderwijl raken de twee heimelijk verliefd. Maar waar haar ster razendsnel rijzende is, dwarrelt die van hem als een blaadje in de wind naar beneden: Jack krijgt last van gehoorproblemen en verliest zich steeds meer in drank en drugs. Oftewel: bemoedigende opkomst en tragische ondergang in perfecte harmonie.

Gaga krijgt (terecht) veel lof voor haar eerste grote filmrol, maar het is toch vooral Cooper die (voor én achter de schermen) de show steelt. Waar Gaga’s Ally voornamelijk de geijkte paden volgt (het gewone meisje dat uitgroeit tot wereldster), is het vooral Cooper’s Jack die beklijft: het destructieve en tegelijkertijd melancholische van zijn karakter maakt van ‘A Star is Born’ net dat beetje meer dan die zoveelste remake. Dat de film ook het regiedebuut van Cooper is, verdient ook alleen maar lof: nergens merk je hier dat een debutant aan de knoppen zit, en het maakt nieuwsgierig naar een eventueel vervolg van Coopers regiecarrière.

Toch moet het acteerwerk van Lady Gaga ook zeker niet onderschat worden. Hoewel alle verbazing over Gaga’s acteertalent wellicht wat lui is (Gaga kreeg in 2016 al veel lof én een Golden Globe voor haar rol in de televisieserie ‘American Horror Story’), laat zij inderdaad een verpletterende indruk achter. Gaga is natuurlijk een rasartiest pur sang, en dat komt voor deze rol uitstekend van pas. Gaga maakt van Ally een volstrekt geloofwaardig personage, zowel als uitstekende zangeres die opgeslokt wordt door commerciële monsters in de muziekwereld, als in haar nimmer aflatende liefde voor Jack.

Natuurlijk wordt ‘A Star is Born’ soms iets te sentimenteel (het blijft ten slotte een ultiem Hollywoodverhaal) en hangt het verhaal soms wat van al te veel toevalligheden aan elkaar, maar het mag de pret zeker niet drukken. Mede door de geweldige soundtrack voelt ‘A Star is Born’ (ondanks de nét iets te lange speelduur) voortdurend wervelend en ontroerend aan.

Dat de film nu al een uitgesproken favoriet is voor enkele Oscarnominaties is niet alleen te danken aan de liefde van Hollywood voor het verhaal van ‘A Star is Born’; de film staat als moderne versie van een klassieker uitstekend op zichzelf. Zie maar eens niet als een blok in de melancholische maar oh zo fijne valkuil te trappen die ‘A Star is Born’ ruim tachtig jaar na de eerste versie nog steeds is.

Alex Mazereeuw

Waardering: 4.5

Bioscooprelease: 4 oktober 2018