All Over Me (1997)

Regie: Alex Sichel | 90 minuten | drama | Acteurs: Alison Folland, Tara Subkoff, Cole Hauser, Wilson Cruz, Leisha Hailey, Pat Briggs, Ann Dowd, Gene Canfield, Shawn Hatosy, Vincent Pastore, David Lee Russek

Als een film duidelijk wordt gepromoot als ‘lesbische romance’, dien je op je hoede te zijn. Het gevaar ligt dan namelijk op de loer dat je een te eenzijdige film krijgt voorgeschoteld, die zijn bestaan enkel hoopt te rechtvaardigen door het feit dat hij aandacht besteed aan een minderheidsgroep. Hoewel het thema de film deels rechtvaardigt – film is een uitstekende kunstvorm om maatschappelijke kwesties aan de kaak te stellen -, is de kous daarmee niet gelijk af. Vervolgens dien je er als filmmaker nog wel zorg voor te dragen dat je met een goed doordacht product op de proppen komt. En niet zo’n hopeloze hoop rommel als ‘All Over Me’.

De film gaat over twee beste vriendinnen, Claude (Alison Folland) en Ellen (Tara Subkoff). Claude is volgens het oorspronkelijke idee voor de film waarschijnlijk heimelijk verliefd op Ellen, maar de filmmakers hebben geen manier gevonden om dit ‘heimelijke’ over te brengen. Ellen is net helemaal weg van haar nieuwe vriendje Mark (Cole Hauser), en bazelt alleen maar over hem in het bijzijn van haar vriendin. Toch lijkt het er sterk op dat ze donders goed doorheeft wat Claude voor haar voelt. Als ze net voor het eerst met Mark naar bed is geweest, komt ze bij Claude langs om bij haar nog even lekker af te tongen. Maar op het moment dat Claude toegeeft, vindt Ellen het ineens tijd om te gaan slapen.

Claude op haar beurt raakt in de ban van een nieuwe bewoner in haar flat, de homoseksuele surfdude Luke. Hij vertelt haar dat ze naar haar gevoel moet luisteren, wat je op zou kunnen vatten als een uitnodiging om haar homoseksualiteit verder te exploreren. Maar als Claude een lesbobar ingaat waar het bruist van de vrouwelijke hormonen, lijkt ze niet in het minst verwonderd of aangedaan. Schijnbaar is het niks nieuws voor haar. Waarschijnlijk wisten de scriptschrijvers gewoon niet hoe ze Claude anders in contact moesten brengen met een love-interest uit een meidenband: de schattige punker Lucy (Leisha Hailey), die meteen helemaal smoor is op Claude.

Het is moeilijk om te geloven dat Claude en Ellen beste vriendinnen zijn. De laatste stelt zich voortdurend volstrekt egoïstisch op en trekt als een malle aan haar ‘vriendin’. De film gaat niet of nauwelijks in op de voorgeschiedenis van de twee meiden, behalve een terloopse opmerking dat ze elkaar al sinds de basisschool kennen. Maar dat is toch echt niet voldoende om zo’n ongelijkwaardige relatie te verklaren. Claude gedraagt zich veel te zelfverzekerd en eigengereid om zo lang met zich te laten sollen. In feite blijkt dat ook als ze gaandeweg de film steeds meer afstand van Ellen neemt. Ze wordt overigens mooi geportretteerd door Folland, die absoluut een beter script verdiend had.

Wat veel interessanter is om op in te gaan, maar wat de film grotendeels nalaat, is de relatie tussen Claude en Lucy. Hier wordt het drama realistisch, omdat Claude ineens te maken krijgt met een intimiteit die ze niet gewend is. Helaas heeft regisseur Alex Sichel er een handje van om scènes af te kappen op het moment dat ze echt beginnen te knetteren. Volstrekt onbegrijpelijk, want daarmee helpt ze haar eigen film om zeep. Al met al heeft ‘All Over Me’ gewoon te veel te lijden onder een matig script en dito regie. In professioneler handen had het misschien nog een enigszins waardevolle film op kunnen leveren, maar nu is het een rommeltje.

Wouter de Boer