All the King’s Men (2006)

Regie: Steven Zaillian | 122 minuten | drama | Acteurs: Sean Penn, Jude Law, Anthony Hopkins, Kate Winslet, Mark Ruffalo, Patricia Clarkson, James Gandolfini, Jackie Earle Haley, Kathy Baker, Talia Balsam, Travis Champagne, Frederic Forrest, Paul Desmond, Kevin Dunn, Thomas McCarthy, Glenn Morshower, Jay Patterson, Michael Cavanaugh, Caroline Lagerfelt, Valerie Stodghill, Nicole Bobek, Tom Aldredge, Lenka Peterson, Eileen Ryan, Gary Grubbs, General Hunt Downer, Luke Morris, Montgomery John, Carrie Christmann, Bruce Heinrich, Jordan Rhodes, Charlie Newell, Marcus Hester, Keb’Mob’, Joshua Davis, Arden James, Douglas McKnight

‘All the King’s Men’ is zo’n produktie waarbij het eigenlijk niet fout mag en kán gaan. De film is gebaseerd op het boek van Robert Penn Warren die daarvoor in 1946 de Pulitzer prijs won en is een remake van de met Oscars overladen klassieker uit 1949 (beste film, beste mannelijke hoofdrol en beste vrouwelijke bijrol). Voeg daar de talentvolle cast en de begaafde scriptschrijver/regisseur Steven Zaillian (schriptschrijver van ‘Schindler’s List’ en ‘Gangs of New York’, regisseur van ‘A Civil Action’ bijvoorbeeld) aan toe, en je begrijpt niet dat de film in Nederland niet eens de bioscoop heeft gehaald, maar door Sony rechtstreeks op dvd werd uitgebracht. ‘All the King’s Men’ werd echter massaal door de pers afgebrand en dat zal de reden zijn geweest dat de distributeur een bioscooprelease niet aandurfde. Maar is het werkelijk zo’n slechte film?

Met een indrukwekkende lijst aan topacteurs, die stuk voor stuk niet slecht kunnen acteren al zouden ze het willen, wekt ‘All the King’s Men’ wellicht te hoge verwachtingen. Het publiek verwacht een paar uur entertainment van hoog niveau, maar wordt teleurgesteld door het script, dat te veel gaten bevat en waarbij enige voorkennis van het verhaal verondersteld wordt. De personages converseren zonder dat je als kijker weet waar het over gaat of wat ze bedoelen. Ook vinden er sprongen in de tijd plaats en ondergaan de karakters veranderingen zonder dat je de motivatie erachter begrijpt. Zaillian vergt veel van zijn publiek.

Over de invalshoek van de film valt ook te twisten. Aan de ene kant is het een portret van gouverneur Willie Stark (Sean Penn) en wat er aan zijn carrière vooraf ging en hoe deze eindigde. Anderzijds geeft ‘All the King’s Men’ een beeld van het leven van Jack Burden (Jude Law) en wat zijn ontmoeting met Stark voor gevolgen heeft voor hem en vooral voor de mensen om wie hij geeft. De film wordt vanuit Jack’s oogpunt verteld, en hoewel het moeilijk is om geen sympathie op te brengen voor een karakter dat door Jude Law vertolkt wordt, is Jack Burden geen lieverdje en zijn de consequenties van zijn daden desastreus.

Een ander probleem is de te snelle omslag van Willie Stark van goedzak naar corrupte politicus. Je wordt geacht bewondering voor de man te hebben, misschien zelfs ontzag, maar voor je je aan hem hebt kunnen hechten, gaat hij over de grens van het toelaatbare. Het blijft overigens onduidelijk of hij toch financieel gewin heeft gehad door zijn corruptie. Het is jammer dat er niet meer van Sean Penn’s talent gebruik is gemaakt, want wat Willie Stark nu eigenlijk bereikt heeft wordt niet getoond. Heeft hij zijn beloftes aan het volk waargemaakt? De film is lang, maar had wat dat betreft nog wel wat langer gemogen. Robert Penn Warren baseerde zijn Willie Stark (Willie Talos in het boek) overigens op Huey P. Long, die van 1928 tot zijn dood in 1935 achtereenvolgens gouverneur en senator van Louisiana was.

Omdat het verhaal zich afspeelt in Louisiana is er veel aandacht besteed aan het uiterlijk, en de sfeer is dan ook zeer authentiek. De prachtige huizen, de interieurs, het voelt allemaal heel echt aan. Het feit dat slechts één actrice, Patricia Clarkson, uit Louisiana komt en daardoor het zo typische accent onder de knie heeft, stoort overigens niet. Zelfs de drie Britten, Anthony Hopkins, Jude Law en Kate Winslet, weten te overtuigen als echte Southerners. De acteurs stellen dus niet teleur, de kijker die echter een intrigerende film verwacht, zal een onbevredigd gevoel overhouden. Of ‘All the King’s Men’ een aanrader is, is moeilijk te bepalen en ligt grotendeels aan de verwachtingen van de kijker. Wel geadviseerd is om óf eerst het boek te lezen, of je vooraf in te lezen over het onderwerp. Dat zal je kijkplezier gegarandeerd verhogen.