American Animals (2018)

Recensie American Animals Cinemagazine Regie: Bart Layton | 119 minuten | biografie, misdaad | Acteurs: Evan Peters, Blake Jenner, Barry Keoghan, Jared Abrahamson, Gary Basaraba, Lara Grice, Udie Kier, Wayne Duvall, Whitney Goin, Robert C. Treveiler, Jane McNeill, Maggie Lacey

In het waargebeurde ‘American Animals’ zien we vier jongeren die een grens over gaan, maar daar vooraf helaas slecht de consequenties van overzien. Het voornaamste slachtoffer van hun onbezonnen actie, bibliothecaresse Betty Jean Gooch, zegt het op einde van deze semi-documentaire: “Ik vraag me af of ze zelf wel wisten waarom ze het deden. Het was ondoordacht en niet nodig. Ze wilden op een makkelijke manier iets aan hun leven veranderen, gewoon omdat ze te lui waren om ervoor te werken.”

Betty Jean werkt in de bibliotheek van de Universiteit van Transsylvanië, Kentucky. In deze bibliotheek liggen ook enkele boeken van onschatbare waarde uitgestald in vitrines. En dat zet Warren Ripka, een lapzwans van een high school sportstudent, ertoe om zijn vriend Spencer Reinhard (studerend om kunstenaar te worden) en twee andere makkers, Eric Borsuk (wiskundige nerd) en Charles Thomas Allen (‘Chas’), over te halen deze waardevolle boeken te stelen. Gewoon, overdag, makkelijk zat. Om op die manier hun leven wat meer avontuur te geven, want ‘dat willen ze toch allemaal?’ Anders gaan ze zich later ‘voor de kop slaan later als ze deze mogelijkheid laten passeren’. De drie laten zich eigenlijk tegen hun zin overhalen. Boeken ter waarde van 12 miljoen dollar en Warren die zegt al een koper te hebben gevonden in Amsterdam, zie er dan nog maar eens vanaf…

In de film van Bart Layton verschijnen de echte personages ook voor de camera: de ouders van Spencer, die al niet blij waren met de vriendschap van hun zoon met Warren. Spencer, Warren en Eric zelf alsmede sportfanaat Chas. De regisseur bouwt het langzaam op en als de verhalen van de echte hoofdrolspelers worden opgediend, vraag je je eigenlijk maar een ding af: Waarom?

Warren is het meest gedreven om de ‘grap’ door te laten gaan. Bijna maniakaal drijft hij de anderen ertoe ook hun bijdrage te leveren. En dus is Chas de chauffeur en staat Spencer buiten op de uitkijk. Echter, twee halfslachtige, slecht voorbereide pogingen later moeten de jongens constateren dat ze boven hun macht hebben proberen te reiken. Slecht gegokt en zwaar verloren. Wat een ‘wandeling in het park’ had moeten zijn, veranderde in een nachtmerrie. ‘American Animals’ bevat een vleugje ‘Ocean’s Eleven’ en ‘Reservoir Dogs’. Fictie en werkelijkheid worden met elkaar verweven. Soms op een originele manier, want als ze voor de eerste poging naar de bibliotheek rijden, staat de echte Spencer langs de kant van de weg.

Ach ja, even de crimineel uithangen is geen sinecure. Daar komt toch meer bij kijken dan de vier jongens dachten. En dat levert ze dus een fikse draai om de oren op. Een volgende keer misschien iets meer ‘boeken’ erop na slaan?

Ruud Stift

DVD- en blu-ray-release: 16 april 2019