American Made (2017)

Recensie American Made CinemagazineRegie: Doug Liman | 115 minuten | actie, biografie | Acteurs: Tom Cruise, Domhnall Gleeson, Sarah Wright, Jesse Plemons, Caleb Landry Jones, Lola Kirke, Jayma Mays, Alejandro Edda, Benito Martinez, E. Roger Mitchell, Jed Rees, Fredy Yate Escobar, Mauricio Mejía, Robert Farrior, Morgan Hinkleman, Alberto Ospino

De biografie van piloot Barry Seal leest als een misdaadroman. Om wat bij te verdienen smokkelde Barry in de jaren 70 drugs tijdens internationale vluchten. Daarna pakte hij de zaken groter aan en ging smokkelen voor het beruchte Medellínkartel van Pablo Escobar. Alsof dat nog niet genoeg was, werkte Barry ook als informant voor de Amerikaanse Drug Enforcement Administration (DEA) en als vliegende spion in Zuid-Amerika in opdracht van de CIA.

In de superieure Netflix-serie ‘Narcos’ duikt het personage Barry Seal al eens op. De speelfilm ‘American Made’ is zelfs helemaal aan deze brokkenpiloot gewijd, met de eeuwig jonge Tom Cruise in de hoofdrol. In deze verfilming is het toch al romaneske leven van Seal nog eens opgeblazen tot XL-formaat, zodat het nog het meest lijkt op de verfilming van een schelmenroman. Tassen vol geld, Amerikaanse veiligheidsdiensten op de hielen, schoonfamilie die niet deugt en drugbaronnen die een wedje leggen of een vliegtuig al dan niet neerstort.

Ondanks die uitvergroting herkennen we veel van wat we al eerder in ‘Narcos’ zagen: een hoeveelheid geld waarvoor geen kluis groot genoeg is en daarom in de grond wordt begraven, de schimmige vermenging van politiek en misdaad, autobommen, de markante skyline van Medellín en de hopeloze pogingen van de Amerikaanse overheid om de zaken naar de hand te zetten.

Ook qua stijl zien we ‘Narcos’ terug. Ook hier een ironische voice-over, ook hier een opeenvolging van archiefbeelden en geacteerd drama, ook hier de afwisseling van langere shots en supersnelle montage. Het verschil met ‘Narcos’ zit hem vooral in de humor en in de heerlijk spectaculaire vliegscènes. Het extreme geweld van ‘Narcos’ zien we hier niet terug, het zou ook niet passen bij de toon.

Ondanks de humor zit er een scherp kantje aan ‘American Made’. Barry is natuurlijk geen engel, maar hij is vooral slachtoffer van de zelfverklaarde genieën van de CIA en van de onverzadigbare drugbaronnen. De manier waarop de Amerikaanse overheidsdiensten tekeer gaan in verre landen geeft ook al te denken.

Die boodschap voert niet de boventoon, ‘American Made’ is in de eerste en laatste plaats een komische biografie over de opkomst en ondergang van een iets te zelfverzekerde piloot. Daarbij haalt hij niet het torenhoge niveau van ‘Narcos’, maar valt er nog genoeg te genieten voor een fijne filmervaring. Met dank aan Cruise en een lekker speels scenario.

Bioscooprelease: 31 augustus 2017
DVD-, blu-ray- en UHD-release: 17 januari 2018