Angels Fallen (2020)

Recensie Angels Fallen CinemagazineRegie: Ali Zamani | 86 minuten | horror | Acteurs: Nicola Posener, Houston Rhines, Michael Teh, Li Jing, Michael Madsen, William Legue, Caroline Amiguet, Eric Roberts, Lee Kholafai, Ivica Dimitrijevic, Tommy Nash, Kamka Tocinovski

Bijbelse verhalen blijven tot de verbeelding spreken. De strijd tussen goed en kwaad is intrigerend (en overzichtelijk). Geen wonder dat regisseurs nog steeds gretig inspiratie putten uit dit religieuze boekwerk. Ook Ali Zamani bladerde door het vuistdikke drukwerk en besloot om er een film uit te destilleren. Heeft dit in een hemels meesterwerk of juist een hels misbaksel geresulteerd?

In ‘Angels Fallen’ draait het om aartsengel Gabriel. Deze man (met hemellichaam?) heeft het zwaar, omdat hij zijn vrouw verloor toen hij tegen duistere krachten vocht. Uiteindelijk slagen zijn oude teamgenoten erin om Gabriel opnieuw in te lijven en gezamenlijk weer tegen demonen te vechten. Deze strijd wordt in Europa gevoerd. Tijdens zijn strijd ontdekt onze held dat hij het verleden moet loslaten om echt vrij te kunnen zijn. Ook wordt hem duidelijk wie zijn echte vrienden zijn en wie niet te vertrouwen is.

Zamani wilde graag een spannende film over demonen en engelen inblikken, maar helaas is hij daar niet in geslaagd. Een karig budget en een weinig getalenteerde cast dragen daaraan bij. ‘Angels Fallen’ is een ronduit saaie en fletse film waarin veel over demonen gepraat wordt maar waar verder weinig gebeurt. Het houterige acteerwerk en de weinig creatieve cameraopstellingen (die op een punt gericht staan) zorgen ervoor dat je naar een 86 minuten durende soap kijkt. Een soap zonder aansprekende personages of sterke cliffhangers.

Het meeste geld is in de dvd-hoes gestoken (en de cameo van Eric ‘zolang ik er geld voor krijg, doe ik overal aan mee’ Roberts). De special effects maken geen enkele indruk en de spanningsopbouw (lees: harde geluiden voor een schrikeffect) ook niet. Wat rest is een amateuristisch schouwspel waar alleen de familie van alle betrokkenen naar zou willen kijken. Als je op zoek bent naar een spannende, goed geacteerde film over Bijbelse figuren dan ben je met ‘Angels Fallen’ op de verkeerde plek. Of ja, misschien ook niet. Deze 86 minuten durende trip voelt bij vlagen aan als een afdaling naar de hel. Je verlangt op een gegeven moment naar een drietand in je ogen, zodat je deze B-film niet hoeft uit te zitten.

Waardering: 0.5

DVD-release: 10 september 2020