Annabelle: Creation (2017)

Recensie Annabelle: Creation CinemagazineRegie: David F. Sandberg | 105 minuten | horror, thriller | Acteurs: Anthony LaPaglia, Samara Lee, Miranda Otto, Brad Greenquist, Lulu Wilson, Talitha Eliana Bateman, Stephanie Sigman, Mark Bramhall, Grace Fulton, Philippa Coulthard, Tayler Buck, Lou Lou Safran, Joseph Bishara, Alicia Vela-Bailey, Lotta Losten, Fred Tatasciore

Het kan raar lopen in een poppenleven. De bezeten Annabel betrad het toneel in de horrorfilm ‘The Conjuring’, kreeg met ‘Annabel’ haar eigen film en is inmiddels beroemd genoeg voor een heuse origin story. In ‘Annabel: Creation’ ontdekken we hoe het kwam dat de pop met het lieve gezichtje bezeten raakte door een demon. Alhoewel: lief gezichtje… Welk kind trekt zo’n griezel van de plank en zegt “Kijk mama, ik wil déze!”

‘Annabel: Creation’ begint in 1943, als poppenmaker Samuel Mullins (Anthony LaPaglia) en zijn vrouw Esther (Miranda Otto) hun dochtertje verliezen door een auto-ongeluk. Twaalf jaar later zijn de scherpe randjes van hun rouw gesleten en besluiten ze hun huis open te stellen voor een groep weeskinderen. Alleen de kamer van de overleden dochter is off limits. In eerste instantie zijn de meisjes enthousiast over hun nieuwe, comfortabele leefomgeving, maar al snel zorgen krakende planken en flikkerende lichten voor een onaangenaam gevoel. Niet alleen de poppenmaker is in zijn nopjes met het nieuwe leven in huis… Als de gehandicapte Janice (Talitha Bateman) een vreemde pop ontdekt in een kast vol bijbelteksten breekt de hel los.

Wereldschokkend is de plot van ‘Annabel: Creation’ niet, maar toch pakt de film – voor een prequel van een slap aftreksel van een sterk origineel – verrassend goed uit. Regisseur David F. Sandberg laat zich leiden door de succesformule van ‘The Conjuring’ en bouwt de spanning vakkundig op. Net als James Wan leunt hij zwaar op clichés die hun effectiviteit bewezen hebben: donkere gangen, deuren die vanzelf opengaan, gedaantes die met een goed gevoel voor timing opduiken in het schijnsel van een lamp. Sandberg voegt daar een paar interessante elementen aan toe, zoals een traplift die het op cruciale momenten laat afweten.

Met Talitha Bateman heeft Sandberg een innemende kind-actrice in huis. De gehele cast levert goed werk in ‘Creation’, maar het is wel een weeshuis vol. Daardoor komen sommige personages er bekaaid vanaf. Wie er ook bekaaid vanaf komt is Annabel. Met haar enge, porseleinen grijns is ze een van de grootste troeven van het concept, maar ze krijgt pas laat in de film een rol van betekenis.

De afloop van het verhaal laat zich raden. Gelukkig is de reis er naartoe de moeite waard. Wat dat betreft is ‘Creation’ zeker niet de dofste ster aan het Conjuring-firmament.

Paula Koopmans

Bioscooprelease: 10 augustus 2017