Assassin’s Creed (2016)

Recensie Assassin's Creed CinemagazineRegie: Justin Kurzel | 108 minuten | actie, avontuur, fantasie, science fiction | Acteurs: Michael Fassbender, Marion Cotillard, Jeremy Irons, Brendan Gleeson, Charlotte Rampling, Michael Kenneth Williams, Denis Ménochet, Ariane Labed, Khalid Abdalla, Essie Davis, Matias Varela, Callum Turner, Carlos Bardem, Javier Gutiérrez, Hovik Keuchkerian

Voor degenen bij wie er bij het lezen van bovenstaande titel geen belletje gaat rinkelen: Assassin’s Creed behoort tot de meest populaire gameseries ooit. En wederom wordt er getracht om eindelijk de vloek van de gameverfilming op te heffen.

Vrijwel vanaf het eerste moment dat er sprake was van een verfilming was Michael Fassbender aan het project verbonden, voor de hoofdrol én als producent. Na samen met regisseur Justin Kurzel en collega Marion Cotillard het weinig bekeken maar kritisch geprezen ‘Macbeth’ te hebben gemaakt, wist hij hun beiden te overtuigen om aan de slag te gaan met ‘Assassin’s Creed’, in de hoop dat deze partnerschap zich hier ook weet te bewijzen.

Nadat hij voor de laatste keer zijn dodencel verlaat en zijn executie wordt voltrokken schrikt Callum Lynch (Michael Fassbender) wakker, hij is niet dood! Callum bevindt zich in een vestiging van de mysterieuze Abstergo Foundation en wordt ingelicht door hoofdwetenschapper Sofia (Marion Cotillard) dat hij is uitverkoren om te helpen zoeken naar “the Apple of Eden”.

Dit is de oplossing om de mensheid te verlossen van geweld in de vorm van een genetische code. Aan de hand van genetische herinneringen die worden opgeroepen door het apparaat Animus wordt Callum terug gezonden naar Spanje in 1492. Hier bevindt hij zich in de huid van voorvader Aguilar de Nerha, de laatste persoon die “the Apple of Eden” in bezit had. Al snel is hij wantrouwend naar de eigenlijke motieven van Sofia en haar vader Alan Rikkin (Jeremy Irons). Zijn zij echt uit op wereldvrede of houden ze wat achter?

Het helpt zeker als je al bekend met het universum van Assassin’s Creed, want je merkt al gauw de beperkingen van een game versus een film. Met een game heb je ruim de tijd om verschillende dingen gaandeweg uit de doeken te doen waar als dit bij een film in een korter tijdsbestek moet plaatsvinden.

Het verhaal is dus lastig te doorgronden, wat zeker niet wordt geholpen door de beperkte uitleg betreffende de centrale prijs van ”the Apple of Eden” (wat zouden ze in de middeleeuwen nu willen met een genetische code?). Duidelijk dus geen Holy Grail.

Waar ‘Assassin’s Creed’ veel goedmaakt zijn de weergaloze actiescènes, vooral de spectaculaire achtervolgingen die zich plaatsvinden in de herinneringen van Callums voorvader zijn pure cinematische adrenalineritjes. Combineer dit met de fenomenale stedelijke vergezichten die inherent zijn aan Assassin’s Creed en je krijgt er weer hoop in. Helaas wordt de veel interessantere periode van de Spaanse Inquisitie ten tijde van 1492 vaak onderbroken voor wat er zich afspeelt met Callum in het hier en nu.

Regisseur Kurzell legt wel een paar interessante vragen op tafel. Zoals de vraag of de moderne beschaving zijn vrijheid niet teveel voor lief neemt, en of de jacht naar een hogere levensstandaard niet is doorgeslagen. Maar hier wordt niet heel diep op ingegaan. Ook jammerlijk is het beperkte gebruik van de acteerkunsten van rotten in het acteervak zoals Jeremy Irons, Bredan Gleeson en Charlotte Rampling. Hun personages blijven te oppervlakkig om echt een impact te maken. Ook de hoofdrollen van Michael Fassbender en Marion Cotillard zijn weinig indrukwekkend.

Hoge verwachtingen ten spijt maar helaas is ook met ‘Assassin’s Creed’ niet de gedroomde gameverfilming gekomen die de ban kon doorbreken. Wanneer je hoofdrolspeler hardop ‘What the f*ck is going on?” roept en je als kijker je precies hetzelfde afvraagt, gaat er iets niet helemaal goed.  Er zijn te weinig van de positieve elementen van ‘Assasin’s Creed’ aanwezig om er echt wat van te maken. Wel leuk voor fans van de gameserie maar niet veel meer dan dat.

Scott van der Winden

Waardering: 2.5

Bioscooprelease: 5 januari 2017
Digital HD-release: 24 april 2017
DVD- en blu-ray-release: 10 mei 2017