ATM (2012)
Regie: David Brooks | 90 minuten | horror, thriller | Acteurs: Alice Eve, Josh Peck, Brian Geraghty, Aaron Hughes, Omar Khan, Will Woytowich, Glen Thompson, Robert Huculak
Banken hebben het maar zwaar te verduren tegenwoordig. Dankzij de opmars van skimming en spam en phishingberichten die uit naam van deze financiële instellingen verstuurd worden, neemt de schade door fraude in het betalingsverkeer flink toe. In ‘ATM’, het speelfilmdebuut van David Brooks, naar een scenario van Chris Sparling, vormt een geldautomaat het decor voor een spannende thriller. Van skimming is er echter geen sprake, en de betrokkenen zouden er waarschijnlijk hun hele bankrekening voor over hebben om uit de angstaanjagende omstandigheid waarin ze zich bevinden te geraken. Chris Sparling schreef eerder het script voor ‘Buried’, de claustrofobische thriller waarin Ryan Reynolds uit een doodskist moet zien te ontsnappen. Net als het ijzersterke ‘Buried’ speelt ‘ATM’ zich grotendeels op één locatie af, wat ook hier een beklemmend effect heeft.
‘ATM’ gaat over David Hargrove (Brian Geraghty), die al enige tijd een oogje heeft op zijn knappe collega Emily (Alice Eve). Nu haar laatste werkdag is aangebroken trekt hij, aangespoord door zijn collega Corey (Josh Peck), eindelijk de stoute schoenen aan en spreekt haar aan. Omdat ze na een personeelsfeestje (de film speelt zich af in de dagen voor kerstmis) tevergeefs staat te wachten op een taxi, biedt David aan haar naar huis te brengen. Corey is inmiddels flink aangeschoten en sluit zich – ondanks Davids protesten – bij de twee aan. Om van het vervelende gezeur van Corey zeurt dat hij honger heeft en iets te eten wil kopen, daarom gaan de jongelui op zoek naar een pinautomaat. Op een afgelegen en dus verlaten parkeerterrein staat een gebouwtje, dat plaats biedt aan een pinautomaat. Er kan in alle rust zonder invloed van weersomstandigheden gepind worden. David zet – om zijn treiterige collega lik op stuk te geven – de auto een flink eind van het gebouw vandaan, maar moet de afstand zelf afleggen als Corey om tot dan toe onduidelijke redenen niet terugkomt. Omdat Alice niet alleen in de auto wil achterblijven, begeeft zij zich ook naar het apparaat. Wanneer het drietal weer wil vertrekken, staat er echter op gepaste afstand een mysterieuze man, gekleed in een dikke parka met een capuchon die zijn gezicht verbergt, naar hen te kijken. Het trio voelt onraad en besluit even in het gebouw te wachten. Dat ‘even’ wordt al gauw ‘een hele nacht’, want binnen een mum van tijd zijn ze getuige van een brute moord die de zonderlinge figuur pleegt en durven ze het gebouwtje helemaal niet meer te verlaten.
Hoewel ‘ATM’ boordevol onlogische acties zit, weet Brooks met zijn film wel een groot gedeelte van de speelduur te vermaken. De dreiging die van de geheimzinnige moordenaar uitgaat is continu voelbaar en de keuzen die David, Emily en Corey maken zijn op zich best te rechtvaardigen. Een kat in het nauw maakt rare sprongen en het is daarom redelijk plausibel dat de manieren waarop de drie proberen aan de moordenaar te ontkomen niet meteen de meest voor de hand liggende zijn (en trouwens: waarom moet een hoofdpersoon in een film net zo slim of zelfs verstandiger zijn dan de kijker?). Schreeuwen vanaf de zijlijn dus, wat ‘ATM’ geschikter maakt als fauteuil- dan bioscoopstoelvoer. Je zult veel van de plotwendingen zien aankomen, maar de makers hebben, zelfs voor de meest gevorderde thrillerkijkers, een aantal verrassingen in petto. Het camerawerk is goed verzorgd en de belichting versterkt de sinistere sfeer die er van de film uit gaat.
De acteurs maken het beste van hun rollen, met uitschieter Josh Peck, die het bloed onder je nagels vandaan weet te halen. Alice Eve is vooral eye candy, maar heeft een aardige chemie met haar twee mannelijke collega’s. Niet alles wordt uit het veelbelovende uitgangspunt gehaald, en het einde is nogal onbevredigend, maar ‘ATM’ is zeker gezien het budget en het feit dat het Brooks’ regiedebuut betreft, best het kijken waard. Het volgende project van Brooks zou wel eens een schot in de roos kunnen zijn.
Monica Meijer
Waardering: 3
Bioscooprelease: 26 juli 2012
DVD- en blu-ray-release: 8 januari 2013