Big Picnic – Velyka prohulianka (2023)

Recensie Big Picnic CinemagazineRegie: Oleg Zborovsky | 90 minuten | komedie, familie | Acteurs: Andrii Danylko, Alex Berezovskyi, Irina Hatun, Yurii Tkach, Andrii Isaienko, Inna Belokon

Als de koude wintermaanden achter ons liggen, dan komen er twee dingen naar boven: de zon en de barbecue. Een barbecue brengt vaak mensen samen, maar het kan kennelijk ook verdelen; niet alleen wat er gegeten moet worden kan voor problemen zorgen, maar ook de locatie is een niet te onderschatten factor. Laat dit nu net de premisse vormen van de Oekraïense film ‘Big Picnic’, een verhaal waarbij voedsel mensen verdeelt en samenbrengt.

Op een warme, zonnige lentedag kiezen twee compleet verschillende families, die elkaar niet kennen, ervoor om te gaan barbecueën in een park: de stedelijke en in de cultuursector werkende Drahomanovys, en de Nalyvaichenkos, die een lokaal winkeltje runnen; twee werelden van verschil dus. Zo anders, dat het tot schermutselingen leidt wanneer beide families op hetzelfde stukje grond willen eten, waarvan ze elk claimen dat het van hun is. Wat start als het uitwisselen van enkele beledigingen, escaleert al snel naar een conflict waarbij voedsel eerder als wapen wordt gebruikt, dan als voedingswaar. Terwijl zij vechten op de weide, is er zonder dat ze het weten nog een derde partij die interesse heeft in het stukje grond, weliswaar omwille van andere redenen: een achtervolgde, corrupte zakenman wiens geld verstopt zit in een hooiberg. De spanningen lopen hoog op, maar wie haalt het uiteindelijk en claimt het stukje land voor zich?

Territoriale disputen zijn helaas problemen waar Oekraïne momenteel mee kampt. Niet verrassend dus dat deze Oekraïense productie een verhaal vertelt waar mensen met verschillende achtergronden zich toch kunnen verenigen, wanneer er een grotere bedreiging is; ze mogen dan anders zijn, want hen verbindt is dat ze Oekraïens en oncorrumpeerbaar zijn – een element dat de film er nogal dubbeldik oplegt. Daarnaast zit ‘Big Picnic’ gevuld met ‘typerende’ nationale symbolen: onder andere de voetbalploeg SK Sjachter Donestk en de haast mythologische Eurovisie songfestivallegende Vjerka Serdjoetsjka passeren – op onverklaarbare wijze – de revue. Een logische opbouw, een diepgaand gelaagd verhaal en geen bordkartonnen personages moet je niet verwachten van de film, maar een lach her en der, brengt ‘Big Picnic’ misschien nog teweeg.

Doordrongen van de stereotypen, platitudes en het geregelde overdreven seksisme, weet ‘Big Picnic’ de kijker nooit mee te sleuren in het verhaal en is het niet bijster grappig. De film doet weinig moeite om met originele plotwendingen te komen of met de stereotypen te spelen of te deconstrueren. In plaats daarvan extrapoleert ze deze net, met als idee dat het ‘oké’ is dat we allemaal anders zijn, hoewel dit een vertekend beeld geeft. Sommige scènes laten een rare nasmaak achter, zoals het idee dat de man pas een ‘echte’ man is, indien hij vecht voor zijn vrouw. Daarnaast zijn de karakters allesbehalve intrigerend. Alle acteurs spelen een eendimensionaal personage, wat an sich niet verkeerd is, maar dan moet het wel overtuigend zijn – niet het geval dus. Oleg Zborovskys ‘Big Picnic’ biedt weinig, maar straalt in zekere zin een soort optimisme uit dat wel aanstekelijk werkt. Een gevoel dat broodnodig is in Oekraïne, waardoor deze film uiteindelijk toch nog (een deel van) zijn doel bereikt.

Nick Majchrowicz

Bioscooprelease: 28 september 2023
VOD-release: 4 januari 2024 (Pathé Thuis)